Wypalenie zawodowe rozwija się powoli, łatwo więc możesz przeoczyć pierwsze objawy. Niestety im bardziej zaawansowane stadium, tym trudniej radzić sobie z wypaleniem zawodowym.

Dużo zależy więc od tego, w jakiej jesteś fazie wypalenia zawodowego. Jeśli chciałabyś to sprawdzić, to zajrzyj do artykułu – Wypalenie zawodowe zaczyna się od zauroczenia.

 

Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym

 

Proces wypalenia zawodowego ma zazwyczaj kilka etapów. Oczywiście każdy z nas może przechodzić mniej lub bardziej intensywnie każdą z faz. Niektóre objawy mocno się nasilają, później słabną, by znowu za jakiś czas przybrać na sile.

Na każdym z etapów możesz jednak próbować radzić sobie z wypaleniem zawodowym i wrócić do stanu równowagi.

 

Miesiąc miodowy

 

To najprzyjemniejszy etap w karierze, bo wiąże się z bardzo pozytywnymi emocjami związanymi z nową pracą lub rolą.

Niestety to właśnie na tym etapie wpadamy w spiralę wypalenia zawodowego. Dlaczego tak się dzieje? Wypalenie zawodowe dotyka najczęściej osoby mocno angażujące się w swoją pracę – żeby coś się mogło wypalić, najpierw musi płonąć. Nadmierne pobudzenie jest więc pierwszym sygnałem, że trzeba uważać, żeby nie przesadzić z pracą.

Dlatego na tym etapie najważniejsze jest dbanie o zachowanie równowagi między pracą a odpoczynkiem. Z reguły wystarczy weekend lub kilka dni na regenerację i energia do pracy wraca na nowo.

 

Przebudzenie

 

Miesiąc miodowy kończy się, kiedy spostrzegasz, że twoje wyobrażenie o pracy zaczyna się rozmijać z rzeczywistością. Dlatego teraz najważniejsza jest szczerość z samą sobą – przyznanie, że coś jest nie tak.

Na tym etapie możesz jeszcze sama radzić sobie z wypaleniem zawodowym. Przeanalizuj więc swoją sytuację – przypomnij sobie, jakie były twoje oczekiwania wobec pracy, a jaka jest rzeczywistość. Zastanów się, czy masz jakieś pole manewru, żeby coś zmienić. Szukaj nowych rozwiązań, ale pamiętaj, że nie jest nim więcej pracy!

Jeśli czujesz się przemęczona, to weekend już nie wystarczy na regenerację. Potrzeba ci co najmniej 2 tygodni solidnego odpoczynku.

Kolejną rzeczą, którą powinnaś zrobić, to zmniejszyć swoje obciążenie pracą. Przeanalizować, jakie zadania są najważniejsze, jakie możesz delegować, a jakie zadania musisz odpuścić. Nie będzie to łatwe, ale staraj się pilnować, żeby nie przekraczać 40 godzin pracy w tygodniu.

Prawdopodobnie czeka cię rozmowa z przełożonym, współpracownikami i rodziną na temat twojego obciążenia pracą. Bardzo ważne jest zachowanie asertywnej postawy. Dlatego, zanim się zdecydujesz na rozmowę, dokładnie określ swoje granice i naucz się jasno je komunikować i bronić.

Warto też przyjrzeć się, jak wygląda poziom twojej energii w ciągu dnia i dopasować trudność zadań do poziomu energii.

Intensywna praca umysłowa najczęściej oznacza też, że twoje ciało jest w bezruchu przez większość dnia. Dlatego też trzeba zadbać o ruch reszty ciała, nie tylko głowy. Wystarczy krótki spacer lub 20 minut ćwiczeń, żeby uwolnić endorfiny i oderwać uwagę od pracy.

Na obniżenie poziomu stresu dobrze też wpływa kontakt z naturą i odpowiednia ilość snu.

Staraj się też przenieść punkt twojej uwagi z pracy na zainteresowania i pasje. Tak, jak planujesz swoje zadania w pracy, zacznij planować relaks i zajęcia, które są przyjemne dla ciebie.

radzić sobie z wypaleniem zawodowym 2

 

Okres szorstkości

 

W tym okresie objawy wypalenia zawodowego przybierają na sile. Coraz trudniej samej radzić sobie z wypaleniem zawodowym

Charakterystyczna dla tego etapu jest nasilająca się obojętność, cynizm i coraz większy wysiłek, który musisz wkładać w wykonanie pracy. Zdarzają się też pierwsze konflikty w kontaktach z innymi. Pojawiają się też choroby psychosomatyczne.

Jeśli czujesz, że tracisz poczucie sensu w tym, co robisz, to zastanów się nad swoimi priorytetami w życiu. Co jest dla ciebie ważne i czy możesz spełniać swoje wartości w tej pracy? Jeśli nie, to trzeba przemyśleć, na co masz wpływ i dążyć do zmiany sytuacji lub niestety rozważyć zmianę pracy.

Szukaj pomocy u innych – rozmowa z przyjaciółką czy z najbliższymi może pomóc ci podjąć decyzję, co robić dalej. Na tym etapie ludzie często separują się i unikają kontaktów, dlatego tak ważne jest otaczanie się ludźmi, którzy cię wspierają i ładują dobrą energią.

Dłuższy urlop nie rozwiąże problemu, ale na pewno pozwoli na regenerację organizmu. Warto też szukać sposobów na skuteczne radzenie sobie ze stresem – poprzez książki, ćwiczenia lub warsztaty.

Energię możesz też odzyskać poprzez aktywności i zajęcia, które dają radość lub przyjemność. Twoje zainteresowania i hobby nie tylko pozwolą ci zapomnieć o problemach w pracy, ale przypomną ci, że są jeszcze inne ważne w życiu rzeczy.

Niestety na tym etapie zazwyczaj ciało daje już wyraźne sygnały. Najczęściej poprzez różnego rodzaju niedomagania czy choroby. Ważne jest ich leczenie, ale też branie pod uwagę, że prawdziwe źródło może być w pracy, którą wykonujesz.

 

Wypalenie pełnoobjawowe

 

Jest to jeden z najsmutniejszych i najtrudniejszych etapów. Czujesz się wyczerpana fizycznie i psychicznie. Wydaje ci się, że jesteś zupełnie sama ze swoim problemem, trudno jest ci znaleźć jakieś rozwiązanie, bo masz ciągle poczucie wszechogarniającej pustki. Dlatego właśnie większość osób opisuje ten stan jako wewnętrzne wypalenie. Objawy są bardzo zbliżone do depresji.

Na tym etapie twoje wypalenie zawodowe jest już odczuwalne przez całe twoje otoczenie: dzieci, rodzinę, przyjaciół. Wszystko wydaje się nie takie, jak być powinno i pojawia się silna potrzeba uwolnienia się z tej sytuacji.

Ciężko jest na tym etapie samej radzić sobie z wypaleniem zawodowym, ale nadal jest to możliwe.

Nadal najważniejsze jest dbanie o swoje podstawowe potrzeby – odpoczynek, sen, aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie i kontakt z innymi ludźmi.

Bardzo łatwo na tym etapie wpaść w uzależnienia – jeśli czujesz, że czegoś nadużywasz, to jest to ostatni dzwonek, żeby nie wpaść w nałóg.

Na pewno szybciej wyjdziesz z wypalenia, jeśli pozwolisz, by inni Ci w tym pomogli. Warto rozważyć profesjonalne wsparcie psychologa lub terapeuty.

Niestety nie na wszystko masz wpływ – wiele zależy też od warunków pracy i pracodawcy. Dlatego czasami jedynym rozwiązaniem, które może uwolnić cię z tej sytuacji, jest po prostu zmiana pracy.

 

Co jeszcze możesz zrobić by lepiej radzić sobie z wypaleniem zawodowym

 

Jak widzisz, wszystko zaczyna się bardzo niewinnie i im dalej, tym trudniej jest radzić sobie z wypaleniem zawodowym.

W pierwszej kolejności trzeba zadbać o podstawowe potrzeby organizmu i nie dopuszczać do dłuższego zachwiania delikatnej równowagi między pracą i odpoczynkiem. Trudno się myśli, rozwiązuje problemy, czy tworzy coś nowego, gdy jest się niewyspanym i zmęczonym.

Bardzo ważne jest dążenie do znalezienia pracy, która będzie dopasowana do Twojej osobowości, predyspozycji, mocnych stron. Taka praca pozwoli ci wykonywać zadania szybciej, sprawniej i z większą przyjemnością.

Dobrze jest też nauczyć się pytać o informacje zwrotne na temat twojej pracy. Chodzi o to, żebyś angażowała się w te najważniejsze zadania, a nie traciła energię na coś, co będzie nieprzydatne.

W ten sposób twój szef będzie też mieć większą świadomość tego, jak mocno jesteś obciążona pracą. Łatwiej też będzie go przekonać, że potrzebujesz dodatkowego szkolenia lub wsparcia, gdy pojawią się trudności.

Możesz też na własną rękę szukać książek, warsztatów i szkoleń, żeby nauczyć się skutecznie radzić sobie ze stresem. Warto inwestować w takie szkolenia, bo jest to coś, co przyda ci się nie tylko w pracy, ale też w różnych sytuacjach w życiu.

Dbaj też o inne sfery swojego życia. Praca jest bardzo ważna, ale często prawdziwa esencja życia i radości kryje się w sferach niezwiązanych z pracą.

 

Share This