Ponad połowa pracowników w Polsce przyznaje, że odczuwa stres w pracy (według badań OECD Employment Outlook). Czy możemy zrobić coś, żeby poradzić sobie ze stresem w pracy?

Najczęstszymi przyczynami stresu jest nadmierna ilość zadań, znaczna presja czasu, nacisk na nierealistyczne wyniki, znikomy udział w procesach decyzyjnych, niewłaściwe relacje z przełożonymi lub konflikty między innymi pracownikami.

Długotrwały stres w pracy może być przyczyną wielu poważnych chorób, takich jak: choroby układu krążenia, cukrzyca oraz depresja. Badania wykazują, że ludzie narażeni na stres mają wyższe ciśnienie, niż osoby nie odczuwające stresu w pracy. Co więcej, wysokie ciśnienie u zestresowanych pracowników utrzymuje się na wysokim poziomie nawet po powrocie z pracy do domu. Zagrożenie chorobami to nie jedyna konsekwencja długotrwałego stresu – stres ma wpływ na efektywność, spadek zaangażowania i motywację do pracy.

Trudno jest uniknąć stresu w pracy, bo najczęściej nie masz wpływu na stresujące sytuacje. Możesz jednak opanować kilka technik, które pozwolą ci lepiej radzić sobie ze stresem.
Zanim jednak zaczniesz stosować te sposoby musisz najpierw zastanowić się, jakie objawy mogą być powiązane ze stresem w pracy i jakie sytuacje powodują, że odczuwasz stres.

Rozpoznanie stresu

Świadomość, ze stres zaczyna cię przytłaczać jest pierwszym krokiem na drodze do uwolnienia od niego.

Najczęstsze objawy stresu to bóle głowy, bóle mięśni spowodowane długotrwałym napięciem oraz uczucie ogólnego zmęczenia. Możesz również odczuwać częste zmiany nastroju, irytację, smutek, nerwowość i niepokój. W momencie kiedy uświadomisz sobie, że te dolegliwości mogą być powiązane ze stresem będziesz mogła podjąć kroki, żeby obniżyć poziom stresu.

Analiza

Kolejnym krokiem jest znalezienie przyczyny powodującej, że odczuwasz stres w pracy. Zazwyczaj są jakieś konkretne elementy pracy, które powodują, że się stresujesz. Może to być na przykład trudne zadanie, które musisz wykonać lub zbliżający się termin ukończenia ważnego projektu. Przyjrzyj się dokładnie swojemu zachowaniu w pracy i postaraj się jak najbardziej precyzyjnie określić sytuacje, w których odczuwasz dyskomfort. Zrób sobie listę sytuacji, w których odczuwasz stres i określ na które sytuacje masz wpływ, a na które nie.

Sposoby, które pomogą ci poradzić sobie ze stresem

Po znalezieniu przyczyn stresu wypróbuj sprawdzone techniki radzenia sobie w sytuacjach stresujących:

1. Organizacja – większość stresujących sytuacji ma źródło w braku planowania pracy oraz niewłaściwej kolejności wykonywania zadań. Najpierw najważniejsze rzeczy – określ 3 najważniejsze zadania, które możesz zrobić już teraz. Skup się tylko na wykonaniu jednego zadania i dopiero po jego wykonaniu przejdź do następnego. Bardziej złożone zadania podziel na mniejsze części. Uważaj na zadania, które są pilne – sprawdź najpierw, czy są ważne.

2. Naucz się mówić nie – nie bój się odmawiać – pamiętaj jednak, żeby zawsze podać rozsądne uzasadnienie dlaczego nie możesz wykonać danego zadania.

3. Unikaj sytuacji stresujących – planuj swoje zadania, przychodź wcześniej do pracy, unikaj konfliktów, często pytaj o informację zwrotną na temat twojej pracy, bo dzięki temu będziesz mogła na bieżąco wprowadzać zmiany w swojej pracy.

4. Deleguj – naucz się delegować zadania, które mogą być wykonane przez inne osoby.

5. Naucz się relaksować – najprostsza i najszybsza wskazówka jaką możesz zastosować to świadome oddychanie. Psychiczne napięcie jest powiązane z napięciem fizycznym – poprzez oddychanie możemy szybko zmniejszyć to napięcie. Głębokie oddychanie pomaga również obniżyć ciśnienie krwi. Skupiając się na oddechu skupiamy się na chwili obecnej, a to pozwala na szybsze wrócenie do równowagi i zdystansowanie się do problemu.

6. Zrób sobie przerwę – jeśli to możliwe, odejdź od biurka, przejdź się, napij się wody, poszukaj zaufanej osoby z którą mogłabyś porozmawiać o swoim problemie.

7. Zaakceptuj, że nie możesz wszystkiego kontrolować – jest wiele sytuacji na które nie mamy żadnego wpływu. Czasami trzeba po prostu odpuścić.

To nasze nastawienie do sytuacji tworzy stres. Im bardziej jesteś zrelaksowana, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Nie możesz zapanować nad sytuacją, ale możesz zapanować nad swoimi myślami. Pamiętaj, że zawsze możesz wybrać jak zareagujesz na stresującą sytuację.

Możesz zmienić swoje nastawienie do sytuacji poprzez spojrzenie na daną sytuację z innej perspektywy. Nie chodzi o pozytywne myślenie lub zmianę samej stresującej sytuacji. Chodzi o znalezienie nowego znaczenia. Zastanów się, czy jest coś dobrego w tej sytuacji, jaką lekcję możesz z niej wynieść i czy możesz następnym razem przygotować się w jakiś sposób, żeby uniknąć tego co cię spotkało. Na przykład zmierzenie się z trudnym zadaniem w pracy, może stać się okazją do zdobycia nowych umiejętności, które będą silnym atutem, gdy będziesz starać się o awans na wyższe stanowisko.

Samo uświadomienie sobie faktu, że możesz decydować, jak będziesz myśleć o danej sytuacji i że zawsze możesz zmienić swoje nastawienie do problemu przyniesie ci odczuwalną ulgę.

 

A Tobie, co najbardziej pomaga, gdy stresujesz się w pracy?

 

Share This