Co robić w życiu, gdy kompletnie nie wiesz, czego chcesz? Co robić, gdy jesteś niezadowolona ze swojej pracy, czujesz, że czas na jakieś zmiany, ale kompletnie nie wiesz jak się do tego zabrać? 

Jak więc poprawić swoją sytuację zawodową, gdy nie wiesz, co dalej chcesz robić w życiu? 

Mam dla ciebie pewną bardzo prostą i skuteczną metodę, która pomoże ci szybko uzyskać jasność w takiej sytuacji. Ta metoda świetnie sprawdzi się w sytuacji, gdy masz poczucie, że czegoś brakuje ci w pracy i chciałabyś to zmienić. Jest idealna również do robienia podsumowań zawodowych, biznesowych czy nawet prywatnych.

CO ROBIĆ W ŻYCIU, BY MIEĆ WIĘCEJ…

Od wielu lat z ciekawością przyglądam się metodom z branży IT. Fascynuje mnie, jak dynamicznie rozwija się ta branża. Mimo że firmy IT działają w takiej samej nieprzewidywalnej rzeczywistości jak inne, świetnie sobie radzą i zaskakują innowacjami.

Jest wiele ciekawych metod i technik stosowanych z powodzeniem w branży IT, które łatwo możemy przenieść i wykorzystać do poprawy naszego życia. Jedną z takich metod jest Rozgwiazda, którą sama wypróbowałam, by znaleźć więcej zadań, które dają mi frajdę, a innym wartość.

Metoda Rozgwiazdy została opracowana przez Patricka Kua, żeby pomóc zespołom lepiej zrozumieć, co poszło nie tak i jak mogą poprawić sytuację. Zamiast tylko wyliczać, co poszło dobrze, a co nie, metoda zachęca, żeby bliżej przyjrzeć się działaniom, które dają wartość.

W ten sposób możesz szybko określić, co w twojej pracy czy karierze wymaga poprawienia. Wnioski z tej metody możesz wykorzystać do decyzji, w jakim kierunku dalej iść na swojej ścieżce kariery.

Co więcej, ta metoda da ci jasną informację, na jakie zadania i obowiązki skierować swoją uwagę i energię. Zobaczysz, jakie zajęcia niepotrzebnie wyczerpują twoje cenne zasoby. Jeśli chciałabyś wprowadzić więcej równowagi w swojej pracy, to ta metoda ci w tym pomoże.

5 PYTAŃ, BY SZYBKO OKREŚLIĆ, CO ROBIĆ W ŻYCIU

Metoda składa się z 5 prostych pytań. Warto przestrzegać ich kolejności, bo dzięki temu utrzymasz dobry nastrój, szybciej dostrzeżesz problemy i zakończysz pozytywnym akcentem.

Poniżej znajdziesz pięć kluczowych pytań, które pomogą ci w znalezieniu odpowiedzi na pytanie, co robić dalej w twoim życiu zawodowym. Możesz wybrać dowolny motyw główny tych pytań.

Jeśli na przykład brakuje ci luzu i radości w pracy, zadawaj sobie te pytania właśnie w tym kontekście. Gdy chciałabyś więcej zarabiać, szukaj w odpowiedziach zadań i zajęć, które ci to umożliwią. Jeśli dopiero zaczynasz swoją karierę zawodową, zadając sobie poniższe pytania, pomyśl o zajęciach z czasów studiów, szkoły i życia prywatnego.

Najlepsze w tej metodzie jest właśnie to, że jest tak uniwersalna i można ją zastosować do poprawienia różnych obszarów zawodowych czy prywatnych.

Metoda Rozgwiazda - co robić w życiu

#1 CO POWINNAŚ KONTYNUOWAĆ?

Przyjrzyj się zadaniom, które wykonujesz na co dzień w pracy. Które z nich sprawiają, że czujesz przypływ pozytywnej energii?  Jest duża szansa, że dobrze robisz te zadania i dają one też wartość innym. To właśnie wśród tych zajęć powinnaś szukać swoich mocnych stron i talentów. 

W tej kategorii mieszą się też zadania, które lubisz wykonywać. Za jakimi zadaniami tęskniłabyś, gdyby ich nie było w Twojej pracy? 

Jeśli szukasz nowego zajęcia, zastanów się, jakie zadania, które w tej chwili wykonujesz, chciałabyś przenieść do nowej pracy?

#2 CZEGO POWINNAŚ ROBIĆ MNIEJ?

Wiesz już, co lubisz robić i jakie zadania chciałabyś dalej móc wykonywać. Czas na przyjrzenie się zadaniom, które wzbudzają w tobie mniejsze zaangażowanie, ale nadal są dla ciebie okej.

To są wszystkie zadania, które jesteś w stanie robić, pod warunkiem, że nie będą stanowiły większości twojej pracy. Tutaj mogą się mieścić jakieś cykliczne zadania, które są koniecznie do pracy, ale mogą być wykonywane od czasu do czasu. Na przykład podsumowania miesięczne, raporty tygodniowe czy kwartalne spotkania z zespołem.

Przyjrzyj się też swoim codziennym czynnościom i rutynom w pracy, które nic nie wnoszą do twojej pracy, a robisz je tylko z przyzwyczajenia lub musu. To mogą być też zadania, w które wkładasz duży wysiłek, a korzyści z nich są niewielkie. Te zadania warto zminimalizować. Spójrz na swoją listę i zastanów się, których zadań chciałabyś wykonywać mniej w przyszłości.

#3 CZEGO POWINNAŚ ROBIĆ WIĘCEJ?

Teraz czas na dodanie więcej radości, satysfakcji czy sensu do twojej pracy. To właśnie w tej kategorii powinny znaleźć się zadania, które już sprawiają ci frajdę.

Tu mogą pojawić się znowu zadania z pierwszej kategorii, ale różnią się one tym, że chciałabyś je robić częściej lub więcej w swojej pracy. Być może teraz stanowią niewielki procent twojej pracy, a sprawiają ci mnóstwo radości i satysfakcji. Jakie zadania uwielbiasz i chciałabyś, je wykonywać częściej w twojej obecnej lub przyszłej pracy?

#4 CO POWINNAŚ PRZESTAĆ ROBIĆ?

W odpowiedzi na to pytanie powinny pojawić się wszystkie nielubiane i męczące zadania.

Tutaj mogą znaleźć się zadania, które nie przynoszą ani tobie, ani nikomu żadnej wartości lub, co gorsza, utrudniają ci pracę. Bardzo możliwe, że te zadania hamują twój rozwój. Określ, jakich zadań na pewno nie chcesz mieć w przyszłej pracy.

Uważaj, tylko żeby nie wrzucić tutaj zadań, które mogą budzić twój naturalny opór, a są dla ciebie szansą na rozwój. Te zadania umieść raczej w kolejnej kategorii.

#5 CO POWINNAŚ ZACZĄĆ ROBIĆ?

Czas na wniesienie czegoś nowego do twojej pracy! Odpowiadając na to pytanie, zastanów się, jakich zadań brakuje teraz w twojej pracy, a wiesz, że mogłyby wnieść do niej wartość.

To mogą być też pomysły na zadania, które ci się podobają i chciałabyś je przetestować w swojej pracy. Warto poszukać takich zajęć, które rozszerzą twoją strefę komfortu. Pozwolą ci one dalej się rozwijać i być może otworzą nowe interesujące możliwości zawodowe.

Rozgwiazda Trello

JAK ZROBIĆ PODSUMOWANIE ODPOWIEDZI ROZGWIAZDY

Zanim zaczniesz odpowiadać na te 5 pytań, wybierz sobie sposób, który sprawi, że wyciągniesz z tej metody maksymalne korzyści. 

Najprościej jest wypisać na samoprzylepnych karteczkach wszystkie zadania, które wykonujesz. Każde zadanie zapisz na osobnej karteczce. Następnie każdą karteczkę przylep pod jedną z 5 kategorii. 

Możesz też zrobić listę zadań na zwykłej kartce i każde zadanie zakreślić osobnym kolorem.

Jeśli uwielbiasz nowoczesne narzędzia, możesz zrobić sobie tablicę Trello lub Canva i na bieżąco ją aktualizować.

Zachęcam cię do wypróbowania jednego z powyższych sposobów. Patrząc na taką tablicę, możesz wychwycić dodatkowe rzeczy i dojść do zaskakujących spostrzeżeń. Większość z nas jest wzrokowcami i lepiej analizujemy informacje, gdy są przedstawione w czytelny sposób. Wystarczy rzut oka na tablicę i będziesz wiedzieć, co nie gra w twojej karierze, co można poprawić, a co zostawić bez zmian.

KORZYŚCI Z PODSUMOWANIA ZROBIONEGO METODĄ ROZGWIAZDA

Mam nadzieję, że podoba ci się ta metoda?

Dzięki niej będziesz mieć jasny obraz tego, co działa, a co nie w twojej sferze zawodowej. Ta technika ujawni wszystkie dobre i pozytywne rzeczy w twojej karierze i pracy. Wskaże ci też, gdzie tracisz niepotrzebnie energię i co wymaga poprawienia.

Koniec roku to idealny moment na spróbowanie tej metody. A jeśli będziesz regularnie robić takie podsumowania, to zaczniesz dostrzegać powtarzające się motywy. Szybciej odkryjesz swoje mocne strony, ale też schematy działania, które niekoniecznie ci sprzyjają. Jeśli ciągle w podsumowaniu będzie się pojawiać, że masz za dużo zadań nadprogramowych, to być może dobrze by było popracować nad asertywnością w pracy. Czasami niezadowolenie z pracy ma swoją przyczynę w nieskutecznych schematach działania, nad którymi trzeba popracować.

Przyglądając się swojej obecnej pracy przez pryzmat tych 5 pytań, unikniesz też ryzyka władowania się w pracę, w której zadania będą cię męczyć i hamować twój rozwój.

Łatwiej będzie ci dostrzec, jakie zadania budzą w tobie pozytywne odczucia. Te zadania powinny być dla ciebie tropem do poszukiwania bardziej satysfakcjonującej pracy. 

JAK DALEJ OKREŚLIĆ KROKI, CO ROBIĆ W ŻYCIU

Masz teraz określone 5 ważnych obszarów w twojej pracy – wiesz, co lubisz robić, czego ci brakuje i czego nie chcesz więcej robić. 

Teraz wystarczy wprowadzić metodę w życie: usunąć niepotrzebne zadania i zacząć robić więcej tych, które przynoszą ci korzyści i satysfakcję. Jeśli zastanawiasz się, co robić w życiu, wystarczy poszukać nowych stanowisk, zawodów czy ról, które będą dawały ci możliwość wykonywania tych zadań.

Im częściej będziesz robić takie podsumowania, tym szybciej będziesz usuwać wszelkie przeszkody. Unikniesz też tkwienia w mało rozwijającej pracy przez miesiące lub lata.

Ta metoda pomoże ci też dodawać do pracy nowe pomysły – jest to dobre rozwiązanie, gdy obawiasz się rewolucji w swojej sferze zawodowej. Możesz spokojnie testować po jednym pomyśle i stopniowo przechodzić w ten sposób do nowego zajęcia.

Jest to też idealna metoda do zrobienia podsumowania w pracy i przyjrzenia się bliżej temu, co można poprawić, by czerpać zadowolenie z tego, co robisz na co dzień.

Pin It on Pinterest

Share This