Jednym z etapów przygotowania do zmiany zawodowej jest zrobienie solidnego podsumowania sukcesów i kompetencji zawodowych. Nie robimy tego na co dzień i często gdy przychodzi nam zrobić takie podsumowanie, zaczynamy się zastanawiać, czy w ogóle mamy się czym pochwalić.

Mogę jednak zapewnić, że nawet jeśli wydaje ci się teraz, że nie masz na swoim koncie żadnych sukcesów, to one są w twojej historii zawodowej — trzeba tylko je wydobyć. Takie przekonanie, że “nie mam się czym pochwalić” wynika z tego, że słowo sukces kojarzymy z czymś wielkim, znaczącym, nagłośnionym przez media. A sukces to często w rzeczywistości świetnie wykonane i ukończone zadanie. Jestem przekonana, że nie jedno takie zadanie masz już na swoim koncie.

Zazwyczaj trudno jest wyrecytować wszystkie sukcesy zawodowe z pamięci. Na taką analizę osiągnięć trzeba poświęcić chwilę czasu. Poszukaj takich sytuacji w swoim życiu, kiedy miałaś poczucie, że coś wyjątkowo dobrze Ci poszło. To nie muszą być sytuacje tylko z twojego życia zawodowego, ale również z życia osobistego. Jeśli jest ci trudno znaleźć takie przykłady, to przejrzyj sobie poniższą listę. Mam nadzieję, że ta lista ułatwi ci znalezienie sytuacji, które przypomną ci o twoich sukcesach.

Lista sytuacji, w których mogą ukrywać się twoje sukcesy zawodowe:

Znalazłaś i rozwiązałaś problem – Na pewno nie raz w twojej pracy pojawił się jakiś problem. Przypomnij sobie sytuację, kiedy pojawił się jakiś większy problem w pracy i jak na niego zareagowałaś. Czy rozwiązałaś ten problem sama? Jeśli tak, jaki był rezultat końcowy?

Zwiększyłaś zyski firmy – Czy któreś z zadań, projektów, w których pracowałaś, przyczyniły się do zarobienia przez firmę większej ilości pieniędzy? Czy potrafisz określić, jaki procent lub jaka to była kwota?

Obniżyłaś koszty firmy – Czy twoja praca mogła się przyczynić do zaoszczędzenia przez firmę pieniędzy? Czy te oszczędności miały wpływ na wyniki firmy?

Zaoszczędziłaś czas – Może udało ci się zmienić system działania lub poprawić procedury i w ten sposób praca jest wykonywana szybciej?

Podniosłaś wydajność – A może dzięki twojej pracy udało się wpłynąć na wydajność w zespole? To nie muszą być zaawansowane programy czy systemy – czasami wystarczy opracowanie jakiegoś formularza, który ułatwia pracę.

Wprowadziłaś nowy system lub procedurę – Nowe systemy w firmach to konieczność, bo ułatwiają pracę – może uczestniczyłaś we wprowadzeniu takiego systemu w firmie? Czy szkoliłaś inne osoby? Jakie były efekty?

Zarządzałaś projektem – Nawet malutkie projekty mogą być świetną okazją do odnotowania sukcesów. Projekty są tworzone, żeby osiągnąć konkretny, mierzalny rezultat. Przypomnij sobie, jak zakończyły się projekty, w których uczestniczyłaś. Jaka była twoja rola i jak przyczyniłaś się do końcowego rezultatu?

Zarządzałaś ludźmi – Czy masz doświadczenie w zarządzaniu pracą innych osób? Jeśli tak, to z pewnością szybko znajdziesz sytuacje, które mogą posłużyć jako prezentacja twoich osiągnięć.

Zorganizowałaś wydarzenie – Czy brałaś kiedyś udział w przygotowaniu ważnego wydarzenia w twojej firmie? Jaka dokładnie była twoja rola? Ile osób brało udział w tym wydarzeniu? Jaki był efekt końcowy?

Przygotowałaś ważne dokumenty – Może masz doświadczenie w opracowywaniu ważnych raportów, tekstów lub innych ważnych dokumentów? Do kogo były adresowane te dokumenty?

Zdobyłaś cenne kontakty – A może twoje sukcesy to pozyskiwanie ważnych kontaktów dla firmy? A może specjalizujesz się w utrzymywaniu i pogłębianiu relacji biznesowych? Czy twoja praca ma wpływ na kontakty w zespole i kontakty z innymi działami?

Pilnowałaś zgodności z przepisami, normami, regulacjami – A może twoje sukcesy to bezbłędna znajomość przepisów, która uchroniła firmę przed popełnieniem kosztownego błędu? A może dzięki temu, że pilnowałaś procedur, firma uzyskała wysokie wyniki w audytach?

10 rzeczy skuteczność CV

Wyciągnij z sukcesów kluczowe umiejętności i cechy osobowości

Spójrz teraz na listę sytuacji, które wypisałaś i zastanów się, jakie umiejętności i cechy osobowości były ci potrzebne do wykonania tych zadań.

Świetnym narzędziem do wyciągnięcia twoich umiejętności i cech osobowości jest technika STAR. Ta technika jest najczęściej wykorzystywana w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej — jest to też jeden z najlepszych sposobów na zaprezentowanie sukcesów zawodowych.

Technika STAR jest to akronim od pierwszych liter angielskich wyrazów – Situation, Task, Action, Result (sytuacja, zadanie, akcja, rezultat). Polega ona na przeanalizowaniu sytuacji pod kątem czterech czynników:

Sytuacja – Opisujesz w 2-3 zdaniach zdarzenie. Podstawowe pytania, na które powinnaś sobie odpowiedzieć: co, kto, gdzie, kiedy i dlaczego.

Zadanie – Co trzeba było zrobić, żeby rozwiązać problem. Jakie były trudności, z którymi trzeba było się zmierzyć. Na czym polegało wyzwanie i jakie były oczekiwania co do rezultatu?

Akcja – Działanie, które podjęłaś, żeby rozwiązać problem. Ważne jest, żeby zastanowić się, jaka była dokładnie twoja rola w rozwiązaniu tego problemu, czy w danej sytuacji. Pomyśl o tym, co ty zrobiłaś, a nie co zrobił twój szef czy koleżanki z zespołu.

Rezultat – Jaki był efekt końcowy twoich działań. Tutaj istotne jest, żeby wykazać, jak twoje działania przyniosły korzyści pracodawcy, klientom czy współpracownikom.

Używając tego schematu, możesz szybko przeanalizować wszystkie swoje sukcesy i wypisać jakie umiejętności i cechy osobowości pomogły ci najbardziej w tych sytuacjach.

Dobrze jest przeanalizować co najmniej 5-10 takich sytuacji. Im więcej takich przypadków przeanalizujesz, tym łatwiej będzie Ci dostrzec powtarzające się motywy i wzorce zachowania. To świetne ćwiczenie, które pozwoli ci dowiedzieć się więcej na temat tego, jak działasz. Poznasz też, jakie umiejętności już posiadasz i jakie cechy osobowości dominują u ciebie podczas zmagania się z wyzwaniami. Po zrobieniu takiej analizy szybko dostrzeżesz, jakie są twoje najmocniejsze strony.

Ta technika świetnie się sprawdza również dlatego, że skupiasz się na faktach, które potwierdzają, że posiadasz konkretne umiejętności i kompetencje zawodowe. Nie jest to więc tylko twoja subiektywna opinia, tylko konkretne fakty. To zwiększa twoją wiarygodność i może zadecydować o twojej przewadze na rynku czy podczas ważnych rozmów. Dzięki tej technice pokazujesz też, jakie korzyści daje twoja praca i jak przyczyniasz się do sukcesu firmy.

Najszybciej przypomnisz sobie swoje sukcesy zawodowe, analizując sytuacje, kiedy twoja praca przyniosła korzyść – firmie, pracodawcy, klientom lub współpracownikom. A później wyciągasz z tych sytuacji kluczowe umiejętności i cechy osobowości, które pomogły ci osiągnąć rezultaty.

Podsumowanie osiągnięć może też pomóc podjąć decyzję dotyczącą wyboru kolejnego stanowiska lub zmiany zawodu. Po zebraniu wszystkich swoich sukcesów zawodowych łatwiej też będzie ci zaprezentować swoje doświadczenia zawodowe.

Mam nadzieję, że uda ci się przypomnieć wiele sytuacji z twojego życia zawodowego lub osobistego i uświadomisz sobie, jak już wiele dobrego zrobiłaś.

Pin It on Pinterest

Share This