Szukanie pracy to pierwsza rzecz, którą robisz, gdy czujesz, że nadszedł czas na zmianę pracy. Zaczynasz od przeglądania ogłoszeń i gdy coś cię zainteresuje, zabierasz się za aktualizowanie CV. Jednak szukanie pracy nie powinno być czynnością, którą wykonujesz z doskoku. Co mam na myśli? To, że często osoby szukające pracy ograniczają się tylko do odpowiadania na pojawiające się ogłoszenia.

Jeśli chcesz, żeby twoje poszukiwania zakończyły się zdobyciem pracy, warto potraktować te działania jako proces. Szukanie pracy jest większym projektem i jak zawsze w takich sytuacjach ważne jest dobre przygotowanie i przemyślane działanie. Ale nie tylko. Warto też poznać, jakie inne rzeczy mogą Ci pomóc szybciej znaleźć pracę.

 

7 rzeczy, które sprawią, że szukanie pracy będzie skuteczniejsze

 

Poznaj 7 ważnych rzeczy, które pomogą Ci podczas szukania pracy:

 

#1. Dobra znajomość swojego potencjału zawodowego

 

Tu chyba cię nie zaskoczę, prawda? Im lepiej znasz siebie, swoje mocne strony i kompetencje, tym łatwiej będzie Ci działać podczas szukania pracy. Ta wiedza zaprocentuje już na etapie przygotowywania CV.

Również podczas rozmów kwalifikacyjnych przyda się dobra znajomość twojego potencjału zawodowego. Znając dobrze swoje atuty zawodowe, będziesz czuć się znacznie pewniej i łatwiej przekonasz pracodawcę do swojej kandydatury (i do wyższego wynagrodzenia).

 

#2. Umiejętność prezentowania swojej wartości przyszłemu pracodawcy

 

Sama świadomość swojego potencjału zawodowego jednak nie wystarczy, jeśli nie umiesz tego odpowiednio pokazać przyszłemu pracodawcy. Ważne jest, żeby nauczyć się mówić o swoich atutach zawodowych w taki sposób, by zainteresować i przekonać przyszłego pracodawcę do twojej kandydatury.

Nie chodzi tu oczywiście o przechwalanie się. Tutaj chodzi o pokazanie, że potrafisz w skuteczny sposób wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności.

 

#3. Praca, stanowisko i firma dopasowana do twojego potencjału zawodowego, osobowości, wartości i stylu życia

 

Często pierwsze prace, które podejmujemy w naszej karierze zawodowej, są dziełem przypadku. Jeśli rozważasz zmianę pracy, nie możesz pozwolić sobie na przypadek, bo narażasz się na zbyt duże ryzyko niepowodzenia.

Twoja przyszła praca powinna być jak najlepiej dopasowana do Ciebie, bo dzięki temu będziesz mieć najlepsze warunki dalszego rozwoju. Praca dopasowana do twojego potencjału zawodowego zaprocentuje też większą satysfakcją.

Niestety nadal większość osób nie robi dobrego rozpoznania firmy czy stanowiska przed aplikowaniem. Pamiętaj, że nie robisz tego, tylko żeby zabłysnąć przed pracodawcą, ale przede wszystkim dla siebie. Jeśli chcesz czerpać pozytywne emocje z przyszłej pracy, powinnaś włożyć trochę wysiłku w dobre sprawdzenie firmy i środowiska pracy.

szukanie pracy

 

#4. Umiejętność docierania do ofert pracy

 

Większość osób ogranicza szukanie pracy do odpowiadania na ogłoszenia z największych portali. Czy wiesz, że zdecydowana większość ofert nigdy tam nie trafia? Dlaczego? Dlatego, że wakat jest wcześniej zapełniany.

Rekrutacja nowego pracownika do firmy jest kosztem dla pracodawcy i firmy korzystają z różnych sposobów na ich obniżenie. Dla ciebie jest to szansa na dotarcie do ofert pracy bez potrzeby konkurowania z setką kandydatów z portali ogłoszeniowych.

Warto też mieć na uwadze to, że rynek pracy dynamicznie się zmienia i metody szukania pracy sprzed kilku lat już nie działają tak efektywnie.

 

#5. Przemyślany plan działania

 

Spontaniczne i często chaotyczne działania najczęściej nie przynoszą żadnych rezultatów oprócz narastającej frustracji. Jeśli chcesz z sukcesem zmienić pracę, potrzebujesz przemyślanej strategii działań opartej na skutecznych metodach szukania pracy. Dzięki temu każdego dnia będziesz przybliżać się do zdobycia pracy.

Jeśli będziesz mieć dobry plan działania, to będziesz codziennie mieć informację zwrotną, a twoje poczucie wartości i skuteczności będzie rosnąć. To bardzo ważne, bo szukanie pracy zazwyczaj trwa kilka tygodni i trzeba dbać o odpowiedni poziom zaangażowania i motywacji do działań.

 

#6. Aktywna sieć kontaktów zawodowych

 

Sieć kontaktów zawodowych to jeden ze słabych punktów osób szukających pracę. Większość osób przekonuje się o sile sieci zawodowej dopiero w momencie szukania pracy. Dlatego warto dbać o kontakty, które już posiadasz i wykorzystywać każdą okazję do budowania nowych relacji.

Dlaczego warto budować sieć kontaktów zawodowych? Jest to dla Ciebie okazja do rozpowszechniania informacji o sobie i o tym, że poszukujesz pracy.

Pamiętaj jednak, że twoi znajomi czy inne osoby z twojej sieci zawodowej nie służą do tego, żeby “załatwić ci pracę”. Większość z tych osób nie ma takiej możliwości, bo po prostu nie odpowiada za zatrudnienie. Dzięki kontaktom możesz jednak zbierać ważne informacje, które przydadzą ci się w późniejszych etapach rekrutacji.

 

#7. Pozytywna i proaktywna postawa

 

Szukanie pracy jest procesem i wymaga dużego zaangażowania. Tutaj nic samo się nie dzieje. Jeśli chcesz, żeby ten proces trwał jak najkrócej, musisz działać. Szukanie pracy wymaga pewnego poziomu przedsiębiorczości – inicjowania działań, a nie tylko odpowiadanie na to, co rynek proponuje – czyli ogłoszenia z portali. 

Bardzo ważne jest pozytywne nastawienie wypływające z wiary w swoje umiejętności i skuteczność. Teraz widzisz, dlaczego warto zacząć od pierwszego kroku, czyli dobrego rozpoznania swojego potencjału zawodowego. Szukanie pracy to też sprawdzian dla ciebie, jak radzisz sobie z emocjami w różnych sytuacjach.

Proaktywna postawa, dobre zarządzanie swoimi emocjami oraz przemyślana strategia szukania pracy pomogą Ci sprawniej przejść przez proces zmiany pracy.

 

Share This