Co sprawia, że masz dobre samopoczucie w pracy? Zespół fajnych ludzi, z którymi się dobrze dogadujesz? Wyrozumiały szef? A może wysokie wynagrodzenie?

Rzadko łączymy samą pracę z dobrym samopoczuciem. Dla wielu z nas praca oznacza po prostu przykry obowiązek. Wydaje się, że wszystkie rzeczy, które poprawiają nam humor, znajdują się raczej poza pracą, a nie w niej.

CZY MNIEJ PRACY ZWIĘKSZA DOBRE SAMOPOCZUCIE?

Skoro praca wydaje się takim utrapieniem, to dążymy do zmniejszenia jej ilości w naszym życiu. Wprowadzamy 4-dniowy tydzień pracy, ograniczamy wysyłanie maili poza godzinami pracy i pilnujemy wykorzystania liczby dni urlopu w roku.

Wydaje nam się, że im mniej będziemy pracować, tym bardziej poprawimy nasze samopoczucie. Częściowo jest to prawda, bo im mniej czasu spędzamy w miejscu, w którym źle się czujemy, tym lepiej dla naszego zdrowia psychicznego.

Badania pokazują jednak, że większy wpływ na nasze samopoczucie ma nie tyle ilość godzin spędzanych w pracy ile jakość tej pracy. Do wypalenia zawodowego bardziej przyczynia się to, w jaki sposób doświadczamy samego obciążenia pracą, a nie liczba godzin pracy.

Ograniczenie liczby godzin pracy do minimum nie jest dobrym rozwiązaniem również z tego powodu, że dla wielu ludzi praca z sensem jest istotną częścią satysfakcjonującego życia. 

5 SKŁADNIKÓW DOBREGO SAMOPOCZUCIA

Co więc wpływa na twoje samopoczucie?

Instytut Gallupa określił pięć elementów, które składają się na tak zwany ogólny dobrostan, czyli stan lub sytuację, w której czujesz się komfortowo:

  1. Dobrostan zawodowy: Lubisz to, co robisz na co dzień i masz motywację do osiągania swoich celów.
  2. Dobrostan społeczny: Masz wspierające relacje i miłość w swoim życiu.
  3. Dobrostan finansowy: Dobrze zarządzasz swoimi pieniędzmi, by zmniejszyć stres i zwiększyć bezpieczeństwo.
  4. Dobrostan fizyczny: Masz dobre zdrowie i wystarczającą ilość energii na codzienne wykonywanie zadań.
  5. Dobrostan społeczności: Lubisz miejsce, w którym mieszkasz, czujesz się w nim bezpieczna i jesteś dumna ze społeczności, do której należysz

Jak myślisz, który element z tej listy ma największy wpływ na Twoje ogólne samopoczucie?

CO WPŁYWA NA TWOJE DOBRE SAMOPOCZUCIE W PRACY?

Według badań lubienie tego, co robisz na co dzień w pracy, ma największy wpływ na twoje ogólne samopoczucie. Badania pokazują, że takim osobom wiedzie się w życiu dwa razy lepiej od innych.

Satysfakcjonująca praca przekłada się na twoją sytuację finansową, co wpływa na twoje poczucie bezpieczeństwa i dobrostanu finansowego. Dzięki takiej pracy chętniej wchodzisz w różne interakcje społeczne, które mogą poprawić twoje samopoczucie. 

Praca, która ma znaczenie, nadaje sens twojemu życiu. Osoby, które lubią swoją pracę, często deklarują, że nie zrezygnowaliby z niej nawet gdyby wygrały sporą sumę na loterii.

Zwróć uwagę na to, że kiedy lubisz swoją pracę, odpada ci wiele innych problemów. Nie brakuje ci motywacji, bo zazwyczaj nie potrzebujesz specjalnej zachęty do czegoś, co naturalnie sprawia ci przyjemność. 

Praca, którą lubisz wykonywać, wydaje się bardziej interesująca, przez co z większą otwartością podchodzisz do problemów, które się pojawiają. Chętniej podejmujesz się zadań, które lubisz, więc robisz ich więcej i częściej. A ponieważ praktyka czyni mistrza, to stajesz się w tym coraz lepsza i czerpiesz coraz większe korzyści.

JAK POPRAWIĆ DOBRE SAMOPOCZUCIE W PRACY

Jeśli chcesz poprawić swoje samopoczucie w pracy, zacznij od zastanowienia się, jakie zadania lubisz robić i dlaczego. Zazwyczaj lubimy to, w czym naturalnie jesteśmy dobrzy, więc warto przyjrzeć się swoim mocnym stronom.

Odkrycie swoich mocnych stron to dopiero początek — prawdziwa zmiana następuje, gdy nauczysz się świadomie z nich korzystać. 

Badania pokazują, że osoby używające mocnych stron w pracy mają większą energię i większą pewność siebie. Są też bardziej efektywne w rozwoju i mają większe szanse na osiągnięcie swoich celów.

Dodatkowo twoje mocne strony sprawiają, że zespół, w którym pracujesz, staje się silniejszy. 

Potrzebujemy siebie nawzajem, bo każdy z nas jest inny. Kiedy wykorzystujemy to, co w naturalny sposób robimy najlepiej, uzupełniamy innych i tworzymy głębokie, trwałe relacje.

WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SWOJE SAMOPOCZUCIE

Największe przełomy dzieją się u osób, które postanawiają wziąć odpowiedzialność za swoje samopoczucie. Nie czekają, aż firma zatroszczy się o to, jak czują się w pracy. Takie osoby zazwyczaj same decydują, co będzie dla nich najlepsze, biorąc pod uwagę ich mocne strony.

Nie czekaj więc biernie, aż w końcu pojawi się dla ciebie wyczekiwana możliwość — sama ją sobie stwórz! Zastanów się, jakie aspekty twojej pracy dodają ci najwięcej energii i poszukaj możliwości ich wykorzystania w obecnej pracy. Jeśli nie będzie takich możliwości, może nadszedł czas, by rozejrzeć się za pracodawcą, który ci je zapewni?

Nikt tak nie zadba o twoje dobre samopoczucie w pracy, jak ty sama. Dlatego najlepiej przejąć kontrolę i samej zadbać o to, by to, co dodaje ci pozytywnej energii, było na stałe wbudowane w twoją pracę. Warto też nauczyć się wpływać na swoje samopoczucie od wewnątrz, by uniezależnić się od czynników zewnętrznych.

Pin It on Pinterest

Share This