Twój nagłówek LinkedIn jest jednym z najcenniejszych miejsc na twoim profilu. To pierwsza rzecz, którą widzą ludzie przeglądający twój profil. Jest to także pierwsza linia, którą widzą rekruterzy, wyszukując kandydatów na LinkedIn. 

Dlaczego więc nagłówek LinkedIn, w którym masz wpisane „szukam pracy” może ci utrudnić znalezienie nowej pracy? Skoro LinkedIn jest miejscem, dzięki któremu można zdobyć pracę, to czyż nie powinnaś poinformować wszystkich, że właśnie jej szukasz?

Niezupełnie. Podam Ci w tym artykule trzy powody, dla których taki nagłówek LinkedIn może działać przeciwko tobie.

TWÓJ NAGŁÓWEK LINKEDIN JEST ZAWSZE WIDOCZNY

Trzy rzeczy, które są zawsze widoczne przy każdej twojej aktywności na LinkedIn:

  • twoje imię i nazwisko
  • twoje zdjęcie
  • twój nagłówek LinkedIn

Te trzy rzeczy budują pierwsze wrażenie o tobie. To właśnie nagłówek LinkedIn sprawia, że ludzie klikają w niego, by dowiedzieć się czegoś więcej o tobie. Niestety masz tylko około 5-10 sekund, żeby zachęcić ludzi do kliknięcia twojego profilu – każdy wyraz ma więc znaczenie.

Nagłówek LinkedIn spełnia też ważną funkcję w wyszukiwaniu kandydatów na tej platformie. Kiedy ktoś wyszukuje coś na LinkedIn, twój nagłówek jest jedną z rzeczy branych pod uwagę przez algorytm. To wpływa na to, jak wysoko pojawisz się w wynikach wyszukiwania.

Co więcej, nagłówek LinkedIn pojawia się też w wynikach wyszukiwania Google. Google pobiera ten krótki opis i wyświetla go, aby ludzie mogli szybko dowiedzieć się więcej o tobie.

Nagłówek LinkedIn jest też ważny, ponieważ informuje odwiedzających, jakie są twoje główne umiejętności i mocne strony. Daje dobry powód, żeby się z tobą skontaktować. W pewnym sensie jest to „wezwanie do działania”, które odpowiednio wykorzystane może przynieść nową ofertę pracy.

Jak widzisz te kilkadziesiąt znaków, które możesz użyć w nagłówku, buduje twój wizerunek w internecie. Dlatego tak ważne jest, co w niego wpisujesz. W dalszej części artykułu podpowiem, co wpisać w nagłowek, ale wcześniej chciałabym, żebyś uświadomiła sobie, jakie mogą być konsekwencje użycia słów „szukam pracy”.

Są co najmniej 3 ważne powody, dla których warto zastanowić się, czy poinformowanie w swoim nagłówku o szukaniu pracy będzie dla ciebie korzystne:

# 1. NAGŁÓWEK LINKEDIN „SZUKAM PRACY” SUGERUJE … DESPERACJĘ

Jeśli aktywnie szukasz pracy na LinkedIn, być może też uległaś pokusie, by wpisać w nagłówek „szukam pracy”? Wiele osób wpisuje tę frazę, wierząc, że pomoże to w szybkim znalezieniu nowej pracy.

Nic bardziej mylnego! Taka informacja jest często postrzegana przez innych jako…desperacja. Rekruterzy i pracodawcy szczególnie unikają kandydatów, którzy desperacko poszukują pracy. Dlaczego? Kandydat, który szuka jakiejkolwiek pracy jest jak bomba zegarowa – z reguły odchodzi, jak tylko otrzyma lepszą ofertę. 

Rekrutacja, zatrudnienie i przeszkolenie nowego pracownika to dla pracodawcy duże koszty. Dlatego ani rekruter, ani HR, ani menadżer nie zaryzykują zatrudnienia kandydata, który po miesiącu zrezygnuje, mówiąc, że otrzymał jednak lepszą propozycję.

Możesz być zdeterminowana w swoich poszukiwaniach pracy, ale nie zdesperowana. To duża różnica, choć granicę można łatwo przekroczyć.

# 2. NAGŁÓWEK LINKEDIN „SZUKAM PRACY” INFORMUJE, ŻE…SZUKASZ PRACY

Kandydaci, którzy aktywnie szukają pracy, często wpisują w swój nagłówek LinkedIn:

  • szukam pracy
  • otwarta na nowe możliwości
  • poszukuję nowych wyzwań

Spójrz na te kilka przykładów poniżej i zastanów się, na który kliknęłabyś, gdybyś szukała dobrego kandydata do swojego zespołu?

Aktualnie szukam pracy

Looking for a job

Looking for new opportunities

Informacja o tym, że jesteś otwarta na nowe możliwości, nie mówi o niczym innym, jak tylko o tym, że szukasz nowej pracy. I nie zmieni tego faktu nawet przetłumaczenie frazy na angielski.

Zwróć uwagę, że rekruter nie dowiaduje się niczego o tym, kim jesteś, co robisz i jakiej pracy szukasz. Nie ma też żadnej informacji o twoich kluczowych umiejętnościach, nie wspominając już o sukcesach. Jednym słowem nie widać, co masz do zaoferowania.

Pamiętaj, że pracodawcy nie zatrudniają na podstawie tego, czy jesteś natychmiast dostępna, a na podstawie wartości, którą wnosisz do ich firmy. Wykorzystaj więc nagłówek Linkedin, żeby sprzedać, to, co może być interesujące dla przyszłego pracodawcy.

# 3. NAGŁÓWEK LINKEDIN „SZUKAM PRACY” OSŁABIA TWOJĄ POZYCJĘ NEGOCJACYJNĄ

Rekruterzy i pracodawcy mają takie przekonanie, że najlepsi kandydaci to ci, którzy mają dobrą pracę i nie rozglądają się za nową. Taki kandydat zna swoją wartość zawodową, ma poczucie, że jest ważną częścią organizacji i jest zadowolony ze swojej obecnej pracy. Każdy pracodawca marzy o takim kandydacie. Dlatego to właśnie kandydaci pasywni są ulubionym celem wszystkich rekruterów i headhunterów.

Gdy zamieszczasz informację o poszukiwaniu pracy, pojawia się sugestia, że być może brakuje ci umiejętności związanych z zarządzaniem własną karierą. Skoro szukasz pracy w ten sposób, to pracodawca domyśla się, że nie opływasz w świetne oferty. Jak widzisz, taki nagłówek decyduje o tym, jak jesteś postrzegana przez pracodawcę. Sprawia, że pracodawca dość szybko i często niesprawiedliwie ocenia twoją wartość zawodową.

W ten sposób osłabiasz swoją pozycję do negocjowania warunków umowy i wynagrodzenia. Pracodawca, wiedząc, że nie masz pracy, nie zaoferuje ci najbardziej atrakcyjnej stawki.

REKRUTERZY SZUKAJĄ KONKRETNYCH KANDYDATÓW

Kiedy wpisujesz w nagłówku LinkedIn tylko „szukam pracy”, marnujesz jedno z kluczowych miejsc, po których rekruter czy przyszły pracodawca może cię znaleźć.

Nikt na LinkedIn nie wyszukuje kandydatów do pracy po frazie „szukam pracy” czy „poszukuję nowych wyzwań”. Rekruter, HR czy menadżer szukają konkretnych osób na stanowisko, które posiadają określone umiejętności.

Żeby zostać znalezioną, musisz więc uwzględnić odpowiednie słowa kluczowe. W twoim profilu LinkedIn jest kilka ważnych miejsc, w których możesz użyć odpowiednich słów kluczowych powiązanych z ofertami pracy, dla których chcesz być znaleziona. Twój nagłówek jest jednym z takich miejsc, więc wykorzystaj go mądrze i umieść właściwe słowa, które ułatwią rekruterom dotarcie do ciebie.

Przy okazji – czy wiesz, ile osób ma wpisane na LinkedIn „szukam pracy”? Prawie 6000! Nawet gdyby rekruter wyszukiwał kandydatów po tej frazie, musiałabyś walczyć z armią ponad pięciu tysięcy innych kandydatów. Czy nie prościej i szybciej zdobyć pracę, gdy się od nich odróżnisz, pokazując swoje zawodowe atuty?

LinkedIn - szukam pracy

CO WPISAĆ W NAGŁÓWEK LINKEDIN, GDY SZUKASZ PRACY

Twój nagłówek jest jednym z kilku kluczowych miejsc, które algorytm LinkedIn bierze pod uwagę przy wyszukiwaniu. Masz do wykorzystania tylko 220 znaków, więc użyj ich, żeby przekazać jak najwięcej ważnych informacji zawodowych o sobie. Co możesz więc wpisać w nagłówek LinkedIn, gdy szukasz pracy? Poniżej znajdziesz 3 rodzaje informacji, które możesz użyć:

  • słowa kluczowe opisujące stanowisko, którego szukasz
  • dodatkowe stanowiska lub tytuły, które są istotne dla twojego poszukiwania pracy
  • podstawowe umiejętności, których szukałby menedżer lub rekruter

Taki nagłówek LinkedIn da większy obraz tego, kim jesteś i co możesz zrobić dla potencjalnego pracodawcy.

No dobrze, ale co zrobić, jednak gdy sytuacja jest naprawdę niewesoła? Co zrobić, gdy straciłaś nagle pracę i musisz jak najszybciej zdobyć nową, by zabezpieczyć swoją sytuację finansową?

Jeśli chcesz jednak wpisać w swoim nagłówku, że szukasz pracy, to połącz to z informacją o tym, kim jesteś, w czym jesteś dobra i jakiej konkretnie pracy poszukujesz:

Specjalista social media| PPC, SEM, Google Ads & Analytics| Pomogę firmom zwiększyć sprzedaż poprzez zarządzanie mediami społecznościowymi

Poniżej znajdziesz formułę, której możesz użyć, gdy szukasz pracy:

[TYTUŁ / ROLA/ STANOWISKO, KTÓRE POSZUKUJESZ] + [UMIEJĘTNOŚCI] + [SŁOWA KLUCZOWE]

Możesz też dodać hasztag #pnw, który oznacza „poszukuję nowych wyzwań”:

Nagłówek LinkedIn #pwn

Umieść hasztag raczej na końcu, żeby w pierwszej kolejności podkreślić twoje doświadczenie i umiejętności:

Przykład nagłówek LinkedIn #pwn

LinkedIn - otwarty na nowe oferty

POKAŻ, ŻE SZUKASZ PRACY – WE WŁAŚCIWY SPOSÓB

Na swoim profilu LinkedIn możesz włączyć opcję pokazującą, że jesteś otwarta na nowe możliwości zawodowe. Jest to najlepszy możliwy sposób na powiadomienie rekrutera o tym, że chętnie porozmawiasz o zmianie pracy.

Możesz ustawić dodatkowe opcje, które dadzą rekruterowi i HR więcej informacji o twoich preferencjach związanych ze zmianą pracy. Dzięki temu rekruter w wynikach wyszukiwania od razu zobaczy, że jesteś otwarta na nowe możliwości. 

LinkedIn - otwarta na nowe możliwości
Open to work

Informację o tym, że „aktywnie poszukujesz pracy” możesz też umieścić w sekcji podsumowania swojego profilu LinkedIn. Pozwoli ci to nadal pojawiać się w wyszukiwaniu na LinkedIn, ale nie zajmie Ci cennego miejsca w nagłówku.

W podsumowaniu profilu LinkedIn masz do wykorzystania 2000 znaków, więc możesz dokładnie określić, czego „poszukujesz”. Dodaj szczegółowe informacje dotyczące rodzaju stanowiska i branży, której szukasz. Zobacz, jak inni kandydaci wykorzystują te możliwości:

Poszukuję nowych wyzwań

PODSUMOWANIE

Nie ma absolutnie nic złego w szukaniu pracy. Wszyscy jesteśmy ludźmi i może się to zdarzyć każdemu, zwłaszcza w tak niespokojnych czasach. Czasami sami rezygnujemy z pracy, żeby znaleźć dla siebie lepsze warunki i możliwości. Nie oznacza to jednak, że musimy umniejszać swoją wartość, by zdobyć nową pracę. Przeciwnie – każdy z nas ma jakieś doświadczenie, mocne strony i umiejętności, które są potrzebne i warto je dobrze sprzedać.

LinkedIn został pierwotnie stworzony jako narzędzie rekrutacyjne i platforma pracy. Jest to jedno z najpotężniejszych narzędzi dla osób poszukujących pracy, więc dobrze je wykorzystaj i dotrzyj do ludzi, którzy mogą ci ją zaoferować.

Statystyki mówią, że około 8-10% kandydatów zmienia pracę poprzez otrzymanie propozycji pracy na LinkedIn. Dla porównania – tylko 3% otrzymuje pracę przez portale ogłoszeniowe. Wykorzystaj swoją szansę i stwórz nagłówek, dzięki któremu praca sama cię znajdzie.

Profil LinkedIn - lista

Pin It on Pinterest

Share This