Jak możesz sprawdzić, czy pomysł na biznes jest dobry? Marzysz o własnej firmie i od dawna chodzi ci po głowie pewien pomysł, ale wydaje się zbyt ryzykowny, by się go podjąć? Zwłaszcza że nie masz żadnego doświadczenia biznesowego, góry pieniędzy i mnóstwa czasu. 

Jak więc możesz upewnić się, że twój pomysł na biznes jest dobry, bez zakładania firmy i wielkich inwestycji?   

JAK SPRAWDZIĆ, CZY POMYSŁ NA BIZNES JEST DOBRY?

Mam dla ciebie dobrą wiadomość – wcale nie musisz poświęcać mnóstwa czasu i pieniędzy, żeby sprawdzić, czy pomysł na biznes wypali. Pomysł biznesowy możesz przetestować, robiąc szybkie eksperymenty. 

Nawet jeśli nie masz jeszcze żadnego doświadczenia w biznesie, możesz przeprowadzić tanie i szybkie testy. Możesz zaczynać od bardzo prostych eksperymentów, niewymagających zbyt wielu zasobów i powolutku przechodzić do bardziej zaawansowanych. W miarę, jak będziesz zdobywać więcej doświadczenia i zarabiać więcej na swoich udanych projektach, możesz próbować łączyć testy w sekwencje.

No dobrze, ale jak przeprowadzić takie eksperymenty? Od czego w ogóle zacząć? I jak zrobić to szybko i przede wszystkim tanio?

JAK SPRAWDZIĆ POMYSŁ NA BIZNES?

Za chwilę przeprowadzę cię przez cały proces testowania, który pomoże ci sprawdzić, czy pomysł na biznes jest dobry. Dowiesz się, od czego zacząć i jak wybrać odpowiednie eksperymenty pod twoją działalność biznesową.

Szczegółowy opis całego procesu wraz z biblioteką ponad 40 testów znajdziesz w genialnej i przepięknej książce „Testowanie pomysłów biznesowych”. Autorami książki są David J.Bland i Alex Osterwalder. Ten ostatni jest znany z bestsellerów takich jak „Tworzenie modeli biznesowych” i „Projektowanie propozycji wartości”. Książka jest przewodnikiem wprowadzającym w świat testowania nowych pomysłów biznesowych.

Poznaj kroki, które pomogą ci przetestować pomysł na biznes:

Jak sprawdzić, czy pomysł na biznes jest dobry
Źródło: „Testowanie pomysłów biznesowych”. David J.Bland & Alex Osterwalder 

#1 STWÓRZ ZESPÓŁ

Zaraz, zaraz – sprawdzanie pomysłu mam zaczynać od zatrudnienia ludzi? Przecież ja nawet nie wiem, czy ten pomysł wypali, więc dlaczego od razu mam tak ryzykować?!

Spokojnie 🙂 Nie musisz nikogo (jeszcze) zatrudniać. Zespół ludzi, którzy mają odpowiednie kompetencje, oczywiście przyda się w przyszłości w twojej firmie. Ale jego tworzenie możesz zacząć od jednej osoby – od siebie 😉

Jeśli myślisz o jednoosobowej działalności, to spokojnie możesz przeprowadzić sama wszystkie testy. Jeśli testy się powiodą, jest duża szansa, że twój pomysł na biznes okaże się sukcesem, a ty będziesz mogła powoli tworzyć zespół, który będzie wspierać nowy biznes.

Przy okazji – weź też uwagę, że nie musisz nikogo zatrudniać, żeby korzystać ze wsparcia. Na rynku jest wiele osób, które pracują jako freelancerzy lub prowadzą działalność B2B opartą na wsparciu biznesu. Takie osoby mogą w dużym stopniu odciążyć cię od zadań, w których nie masz jeszcze doświadczenia – czy to na etapie testowania, czy wdrożenia pomysłu w życie. 

Tak czy inaczej, nawet jeśli chcesz zrobić wszystko sama, przyda się świadomość, jakie kompetencje są potrzebne, by przeprowadzić pierwsze testy. Na pewno przyda się umiejętność zbierania i korzystania z danych, jakie będą pojawiać się w trakcie twoich eksperymentów. Dobrze by było, żebyś mogła być w stałym kontakcie z potencjalnym klientem. Przyda się też krytyczne myślenie i wychodzenie poza schematy. 

Na czas przeprowadzania testów, wcielasz się w rolę badacza i z ciekawością przyglądasz się swoim eksperymentom. Takie podejście pomoże ci zdystansować się w przypadku niepowodzenia testów. W końcu to tylko eksperyment, a jeśli zdarzy się niepowodzenie, to dostarczy ci cennych informacji… badawczych 😉

Jak sprawdzić swój pomysł na biznes
Źródło: „Testowanie pomysłów biznesowych”. David J.Bland & Alex Osterwalder 

#2 ZAPROJEKTUJ DZIAŁALNOŚĆ BIZNESOWĄ

Zanim jednak zabierzesz się za przeprowadzanie eksperymentów, najpierw dobrze zaprojektuj swoją przyszłą działalność biznesową.

Tworzenie nowego przedsięwzięcia możesz oprzeć na pętli projektowania. Pętla projektowania składa się z 3 kroków: pomysłu, prototypu biznesowego i jego oceny.

Pierwszym krokiem tworzenia projektu biznesu jest wygenerowanie pomysłów. Jeśli masz już jakiś pomysł, po prostu pomyśl o różnych jego wariacjach. Na tym etapie ilość ważniejsza jest od jakości, dlatego skupiasz się na stworzeniu jak najdłuższej listy pomysłów i możliwości biznesowych

Następnym krokiem jest wybranie pomysłów, z których da się zrobić szybkie projekty prototypu biznesowego. Proste prototypy biznesowe możesz stworzyć przy pomocy szablonu propozycji wartości i szablonu modelu biznesowego. 

Choć te nazwy brzmią super poważnie, to taki prosty model biznesowy możesz rozrysować na zwykłej kartce paperu. Nie potrzebujesz ani wiedzy, ani doświadczeń biznesowych, żeby to zrobić – choć jeśli je masz, to na pewno się przydadzą. Jeśli nigdy nie pracowałaś z modelami biznesowymi, to w książce „Testowanie pomysłów biznesowych” znajdziesz szczegółowo omówione oba szablony modeli.

Ostatni etap to ocena projektu twojego pierwszego prototypu. Na tym etapie sprawdzasz, jak projekt wpisuje się w potrzeby klienta. Jeśli efekt jest zadowalający, możesz zacząć sprawdzać projekt w terenie. Jeśli nie, wracasz do jego udoskonalenia. 

Jak znaleźć pomysł na biznes

 

#3 SPRAWDŹ SWOJE ZAŁOŻENIA BIZNESOWE

Okej, wiesz już, jakie kompetencje będą ci potrzebne, żeby stworzyć dobry pomysł na biznes. Być może masz już nawet listę osób, które pomogą ci sprawdzić, czy pomysł na biznes się powiedzie. Masz też wstępny projekt przyszłego biznesu. Czas na przetestowanie twojego pomysłu.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy pomysł na biznes jest dobry, musisz zacząć od rozłożenia go na listę założeń, na których jest oparty. Wszystkie te założenia potwierdzisz lub odrzucisz podczas swoich eksperymentów. Założenia to zbiór czynników, które mogą zadecydować o niepowodzeniu twojego projektu biznesowego. Podziel je na trzy różne kategorie źródeł ryzyka:

  • ATRAKCYJNOŚĆ – w tej kategorii umieścisz wszystkie swoje wątpliwości dotyczące ryzyka, że klienci nie będą zainteresowani pomysłem
  • WYKONALNOŚĆ – tu umieścisz swoje wątpliwości odnośnie ryzyka, że nie uda ci się stworzyć rozwiązania i dostarczyć go klientom
  • OPŁACALNOŚĆ – ostatnia kategoria, w której umieścisz swoje obawy dotyczące ryzyka, że nie zarobisz wystarczająco dużo na swoim pomyśle

Wszystkie swoje założenia, wątpliwości i obawy wypisujesz w tych 3 kategoriach na samoprzylepnych karteczkach. Następnie karteczki umieszczasz na specjalnej mapie założeń. Ta mapa pomoże ci określić, które z twoich założeń oparte są na twardych danych. Szybko też uporządkujesz swoje założenia biznesowe pod kątem ich znaczenia dla pomyślności twojego projektu.

Jak przetestować pomysł na biznes
Źródło: „Testowanie pomysłów biznesowych”. David J.Bland & Alex Osterwalder 

#4 PRZEPROWADŹ TESTY 

Dzięki mapie założeń z poprzedniego kroku wiesz jakie założenia są kluczowe dla twojego projektu biznesowego. Zwróć szczególną uwagę na te założenia, które są ważne dla powodzenia biznesu, ale brakuje ci danych, żeby je zweryfikować. Właśnie te założenia będziesz sprawdzać w pierwszej kolejności podczas swoich eksperymentów.

No dobrze, ale w jaki sposób możesz sprawdzić, czy pomysł na biznes jest dobry? W książce „Testowanie pomysłów biznesowych” znajdziesz bibliotekę aż 44 różnych testów, które możesz przeprowadzić.

WYBIERZ JEDEN Z 44 TESTÓW BIZNESOWYCH

Na początku najlepiej wybrać takie test, który jest szybki i tani, ponieważ dzięki niemu zbierzesz szybko pierwsze informacje z rynku.

Większość opisanych w książce „Testowanie pomysłów biznesowych” eksperymentów jest tania i szybka. Nie potrzebujesz praktycznie żadnych funduszy, żeby przeprowadzić rozmowę czy ankietę z osobą, która może być twoim potencjalnym klientem. Analiza trendów wyszukiwania czy ruchu sieciowego zajmie ci góra godzinę, czy dwie czasu.

Każdy test w książce „Testowanie pomysłów biznesowych” jest tak szczegółowo opisany, że z łatwością go wdrożysz. Znajdziesz listę zadań do wykonania dla każdej fazy testowania: dowiesz się dokładnie, co masz zrobić przed testem, w jego trakcie i po teście. W każdym z 44 eksperymentów jest podany koszt, czas przygotowania, realizacji oraz kompetencje i inne wymagania. 

Testy w książce są też oznaczone według założeń w 3 obszarach ryzyka (krok 3). Możesz więc szybko sprawdzić, czy dany eksperyment pomoże ci solidnie zweryfikować twoje założenia w danym obszarze. 

Jeśli masz już doświadczenie w testowaniu, możesz połączyć swoje testy w całe sekwencje. W książce znajdziesz 8 przykładowych sekwencji i propozycje ich wykorzystania w zależności od tego, co planujesz sprzedawać. 

Testowanie pomysłów biznesowych_cytat
Źródło: „Testowanie pomysłów biznesowych”. David J.Bland & Alex Osterwalder 

#5 ZBIERZ DANE I PODEJMIJ DECYZJĘ

Po zrobieniu testu, który pozwoli ci sprawdzić pomysł na biznes, powinnaś zebrać pewną ilość informacji. Te dane trzeba będzie przeanalizować. Zebrane informacje mogą mieć różną jakość – warto je podzielić na mocne i słabe dane.

Po analizie zebranych danych wyciągnij najważniejsze wnioski z eksperymentu. Te spostrzeżenia pomogą ci potwierdzić lub odrzucić główne założenia, na których opiera się twój pomysł na biznes.

Wszystkie zebrane dane pomogą ci podjąć dalsze kroki. Możesz wybrać co najmniej 3 rozwiązania:

  • Kontynuację testów, żeby zebrać jeszcze dodatkowe mocne dane
  • Zwrot, czyli zmianę jednego lub więcej elementów pomysłu
  • Rezygnację z pomysłu, gdy z analizy danych wyjdzie, że pomysł się nie powiedzie 

Sprawdzenie większości pomysłów biznesowych wymaga nie jednego, a całej serii eksperymentów. Nie podejmuj więc ważnych decyzji na podstawie tylko jednego testu czy niewielkiej ilości zebranych danych. Staraj się zbierać coraz mocniejsze dane, bo one rozwieją twoją niepewność i zmniejszą ryzyko niepowodzenia.

JAK SPRAWDZIĆ, CZY POMYSŁ NA BIZNES JEST DOBRY?

Jak widzisz, żeby sprawdzić, czy pomysł na biznes jest dobry, wystarczy kilka kroków. Nie potrzebujesz ani ogromnych inwestycji, ani zaawansowanych narzędzi, ani też wielomiesięcznych testów. Nowoczesne podejście do testowania pomysłów biznesowych opiera się na tanich, prostych i szybkich eksperymentach. Chodzi o szybkie zebranie rzetelnych danych, na których będziesz mogła oprzeć swój pomysł na biznes.

Oczywiście opisane przez mnie kroki są przedstawione w dużym skrócie. Chciałam, żebyś przekonała się, że sprawdzenie, czy pomysł na biznes jest dobry, jest w twoim zasięgu. Jeśli temat cię zainteresował, to książka „Testowanie pomysłów biznesowych” dostarczy ci szczegółowych informacji, jak tego dokonać. 

To świetna książka, jeśli myślisz o założeniu własnej firmy. A jeśli prowadzisz startup lub zajmujesz się realizacją nowych projektów biznesowych to wręcz obowiązkowa lektura. 

Ta książka to też inwestycja, która uchroni cię przed utratą pieniędzy włożonych w nietrafiony pomysł. Na końcu książki opisane są pułapki związane z realizacją eksperymentu i dodatkowe wskazówki.

Książka „Testowanie pomysłów biznesowych” jest doskonale zaprojektowana. Ma wyjątkowy układ – podzielona jest na 4 kolorowe części: projektowanie, testowanie, eksperymenty i nastawienie. Jest przepięknie wydana: kolorowe ilustracje, przemyślane grafiki i schematy rozrysowane na błyszczącym papierze.

Idealnie nadaje się na prezent dla kogoś, kto marzy o stworzeniu czegoś swojego, bez ponoszenia niepotrzebnego ryzyka i kosztów 😉

Testowanie pomysłów biznesowych

Pin It on Pinterest

Share This