Czy potrafisz określić swoje kompetencje kluczowe? Czy wiesz, w czym jesteś najmocniejsza w pracy i czym się wyróżniasz? Może się to okazać teraz szczególnie przydatne, gdy COVID zagmatwał gospodarkę. Rynek pracy się zmienił i trzeba się teraz zmierzyć z większą konkurencją.

To, co pomoże ci przebić się przez tłumy innych kandydatów to twoje kompetencje kluczowe. Dopasowanie ich do tego, co szuka pracodawca, może zadecydować o twoim zatrudnieniu.

CO TO SĄ KOMPETENCJE KLUCZOWE

Kompetencje kluczowe to te kompetencje, które sprawiają, że jesteś skuteczna w swojej pracy. Są potrzebne do wykonywania najważniejszych zadań i obowiązków. To dzięki nim osiągasz cele i sukcesy na swoim stanowisku.

Twoje kompetencje tworzą głównie wiedza i umiejętności, które posiadasz. Ale to nie wszystko, bo żeby być postrzeganą jako osoba kompetentna, powinnaś potrafić ich skutecznie użyć.

Każde stanowisko wymaga innych kompetencji – zarówno twardych, jak i miękkich. Kompetencje twarde to wiedza i umiejętności specjalistyczne takie jak: programowanie, obsługa maszyn lub znajomość języków. 

Te kompetencje zdobywasz w trakcie nauki w szkole, na studiach lub podczas formalnego szkolenia. Kompetencje twarde bardzo łatwo zweryfikować – albo umiesz prowadzić samochód, albo nie. 

Inaczej jest z kompetencjami miękkimi – trudno jest się ich nauczyć i zmierzyć ich poziom. Kompetencje miękkie to na przykład jasne komunikowanie się z innymi, radzenie sobie ze stresem lub rozwiązywanie problemów. 

Kompetencje miękkie są często powiązane z twoimi cechami osobowości i wrodzonymi predyspozycjami. Bywa, że kompetencje miękkie decydują o zatrudnieniu w przypadku kandydatów o porównywalnych kompetencjach twardych. Dzieje się tak, ponieważ zdecydowanie prościej jest przeszkolić w tematach technicznych osobę, która dobrze radzi sobie ze stresem niż odwrotnie.

PRZYKŁADY KOMPETENCJI KLUCZOWYCH

Kompetencje twarde to często specjalistyczna, techniczna wiedza i umiejętności, które są konieczne do pracy na określonym stanowisku. Poniżej znajdziesz przykład 3 kompetencji kluczowych, które doceni każdy pracodawca. Mogą się przydać szczególnie teraz, gdy większość firm przestawia się na zdalne zarządzanie pracownikami i wykorzystywanie narzędzi do pracy online.

KOMPETENCJE TWARDE

ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH

Firmy stale powiększają swoje zasięgi, wchodząc na nowe rynki poza naszym krajem. Umiejętność swobodnego komunikowania się w innym niż ojczystym języku jest więc dziś cenną kompetencją. Dosłownie, bo zazwyczaj znajomość języka obcego podnosi wynagrodzenie o kilkaset złotych. 

Znajomość mniej popularnego języka np. fińskiego czy węgierskiego może dodatkowo szybko wyróżnić cię na tle innych kandydatów. 

ZNAJOMOŚĆ PROGRAMÓW KOMPUTEROWYCH

Trudno dziś znaleźć pracę, gdzie nie wykorzystuje się komputera i jakiegoś systemu, programu, czy aplikacji. Coraz więcej stanowisk wymaga głębszej znajomości programów np. księgowość, logistyka czy IT. 

Technologie takie jak sztuczna inteligencja, duże zbiory danych, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona oraz robotyka sprawią, że firmy będą bardziej odporne na przyszłe kryzysy i pandemie. Każda osoba, która pomoże firmom w wykorzystaniu tych technologii, będzie w doskonałej sytuacji. 

TWORZENIE TREŚCI / PISANIE

Ilość maili, prezentacji i dokumentów, gdzie tworzenie treści jest kluczowe, jest dziś nie do policzenia. Każdy, kto potrafi jasno i zwięźle pisać, posiada cenne umiejętności, które przydadzą się niemal w każdej pracy. 

Umiejętność pisania przekonujących treści – czy to jest e-mail, prezentacja czy strona sprzedażowa ma dziś duże znaczenie. Konsumujemy ogromne ilości informacji, więc coraz trudniej jest firmom przebić się z komunikatami do swoich klientów. Możesz jeszcze doładować tę kompetencję umiejętnością szybkiego bezwzrokowego pisania na klawiaturze.

Kompetencje kluczowe

KOMPETENCJE KLUCZOWE MIĘKKIE

ELASTYCZNOŚĆ

Jedna z kompetencji kluczowych naszych czasów to umiejętność szybkiego dopasowania się do nowej sytuacji. Świat tak szybko się zmienia, że to, co było wczoraj pewne, dziś jest przeszłością i trzeba się szybko przestawić na nowe. Ciągle powstają nowe programy i technologie, których trzeba się nauczyć. 

Ktoś, kto odniesie sukces w świecie po koronawirusie, będzie musiał być w stanie przystosować się do ciągle zmieniającego się miejsca pracy i ciągłej aktualizacji swoich umiejętności.

CIĄGŁE UCZENIE SIĘ

Według Światowego Forum Ekonomicznego w ciągu zaledwie pięciu lat 35% umiejętności uznanych dzisiaj za niezbędne ulegnie zmianie. To oznacza, że żeby nadążyć za tymi zmianami stale będziemy musieli uczyć się nowych rzeczy.

Dobra wiadomość jest taka, że zdobywanie umiejętności nigdy nie było łatwiejsze. Dziś nie potrzeba wielu lat nauki ani dużych pieniędzy, żeby zdobyć cenną wiedzę i kompetencje. Dostępnych jest ponad 12 000 darmowych kursów online, które pomogą ci poprawić swoje umiejętności.

WSPÓŁPRACA

Dzisiaj niemal każde stanowisko w firmie jest powiązane z innymi. Nawet stanowiska z dużą ilością niezależnej pracy wymagają współpracy z innymi. Umiejętność dobrej pracy w zespole jest więc wpisana w prawie każdą pracę.

Praca zespołowa jest często sporym wyzwaniem. Wymaga dobrego planowania i skoordynowania swoich celów z innymi. Firmy dążą do większej integracji, więc ważna jest też zdolność do dobrej współpracy z różnorodnymi współpracownikami i klientami. Praca z innymi i otwartość na inne punkty widzenia sprzyja wymyślaniu kreatywnych rozwiązań.

JAKICH KOMPETENCJI SZUKAJĄ PRACODAWCY

Według LinkedIn 5 najbardziej poszukiwanych kompetencji przez pracodawców w 2020 to:

KOMPETENCJE MIĘKKIE:

  1. Kreatywność
  2. Zdolność przekonywanie innych
  3. Współpraca
  4. Zdolność adaptacji
  5. Inteligencja emocjonalna

KOMPETENCJE TWARDE:

  1. Blockchain
  2. Chmura obliczeniowa
  3. Rozumowanie analityczne
  4. Sztuczna inteligencja
  5. Projektowanie UX

Nie wiadomo jeszcze, jak rynek pracy się zmieni, po opanowaniu koronawirusa, ale jest mało prawdopodobne, że wszystko wróci do poprzedniego stanu. Nasze miejsca pracy się zmienią, a wraz z nimi umiejętności, których będą wymagać firmy. 

Na razie widzimy, że tam, gdzie jest to tylko możliwe, firmy przestawiają się na pracę zdalną. To rodzi wymaganie, żebyśmy zaangażowali się teraz w pełni w wirtualną rzeczywistość. Nagle stanęliśmy przed wyzwaniem zdobycia w krótkim czasie nie tylko umiejętności cyfrowych, ale także doskonalenia umiejętności pomocniczych, takich jak współpraca, kreatywne rozwiązywanie problemów i otwartość na nowe pomysły. 

JAK ODKRYĆ, JAKICH KOMPETENCJI SZUKA PRZYSZŁY PRACODAWCA

Choć są kompetencje kluczowe, które doceni każdy pracodawca, to dodatkowo firmy szukają określonego przez siebie zestawu umiejętności i wiedzy. Wynika to z tego, że każda firma ma swoje cele, które do realizacji wymagają innych kompetencji.

Większość kompetencji kluczowych, które szuka pracodawca, znajdziesz w ogłoszeniu o pracę. Nie jest to jednak jedyne źródło wiedzy o przyszłej pracy. Warto zajrzeć na stronę firmową, żeby dowiedzieć się czegoś więcej o przyszłym pracodawcy. Poszukaj informacji, które mówią o tym, jakie umiejętności, postawy i wartości ceni sobie firma.

Jakich kompetencji szukają pracodawcy

JAKIE SĄ NAJLEPSZE KOMPETENCJE KLUCZOWE DO CV

Skąd masz wiedzieć, jakie są najlepsze kompetencje kluczowe do CV? Podpowiedzi musisz szukać w wymaganiach przyszłego pracodawcy. Znajdziesz je w ogłoszeniu, opisie stanowiska czy na stronie pracodawcy. Najlepsze kompetencje kluczowe do CV to te, które łączą oczekiwania pracodawcy z tym, co wiesz i potrafisz. 

Pamiętaj, tylko żeby przygotować sobie przykłady użycia w praktyce tych kompetencji. Pracodawca na pewno będzie chciał sprawdzić, czy je rzeczywiście posiadasz. Nie przesadzaj więc i nie podkoloryzowuj – więcej przeczytasz we wpisie o błędach w CV.

JAK OKREŚLIĆ, JAKIE MASZ KOMPETENCJE KLUCZOWE

No dobrze, ale jak określić kompetencje kluczowe, które posiadasz? Wystarczy, że spojrzysz na swoje CV, w którym jest zapisana twoja historia zawodowa. Popatrz na stanowiska i prace, które wykonywałaś. 

Jakie 3 zadania wykonywałaś codziennie na każdym z tych stanowisk? Zastanów się, jakie umiejętności wykorzystywałaś podczas robienia tych zadań. Przypomnij sobie, z jakiej wiedzy wtedy korzystałaś. Zrób sobie listę i zaznacz 3 najczęściej powtarzające się umiejętności. 

No i proszę – oto twoje 3 umiejętności, które masz rozwinięte w największym stopniu. Im więcej masz lat doświadczenia, im bardziej skomplikowane zadania wykonywałaś, tym masz prawdopodobnie wyższe kompetencje.

KOMPETENCJE KLUCZOWE, KTÓRE ZAPEWNIĄ PRACĘ W PRZYSZŁOŚCI

5 kompetencji przyszłości według Światowego Forum Ekonomicznego to:

  1. Osąd i podejmowanie decyzji
  2. Płynność pomysłów
  3. Aktywne uczenie się
  4. Strategie uczenia się
  5. Oryginalność

Trudno przewidzieć, jakie dokładnie kompetencje kluczowe będą cenione przez pracodawców za 3 czy 5 lat. Jedno jest pewne – będziemy musieli zmierzyć się ze zmianami i nauczyć zupełnie nowych rzeczy.

Kluczem jest, aby zacząć myśleć o tym, gdzie będzie największe zapotrzebowanie na pracę i dostosowywać do tego swoje kompetencje kluczowe. Na pewno przyda się obserwowanie trendów na rynku i w branży.

Im masz większą świadomość swoich kompetencji kluczowych, tym łatwiej będzie Ci podążać za zmianami. Łatwiej będzie ci też je aktualizować i dostosowywać tak, żeby stały się twoim kapitałem kariery, który zawsze zapewni ci pracę.

Pin It on Pinterest

Share This