Czy zastanawiałaś się kiedyś, co sprawia, że czujesz satysfakcję z pracy, którą wykonujesz? Czym w ogóle jest dla ciebie satysfakcja z pracy?

Ogólna definicja satysfakcji mówi, że składa się na nią nasze nastawienie do pracy. Satysfakcję tworzą również nasze pozytywne lub negatywne uczucia, jakie mamy do wykonywanych przez nas obowiązków. Satysfakcja to również możliwość realizacji potrzeb, celów i wartości.

Sercem satysfakcji jest twoja postawa i twoje oczekiwania w stosunku do pracy. Twoja postawa i oczekiwania wpływają na to, jakie masz podejście do pracy.

Poniżej możesz sprawdzić, jakie aktualnie masz podejście do pracy:

  • Traktujesz swoją pracę jak zwykłe zarabianie na życie – W tym podejściu kluczowym czynnikiem jest kwestia wynagrodzenia i wszystkich elementów z nim związanych (bonusy, premie, dodatki). To jest najważniejszy czynnik, który wpływa na twoje poczucie satysfakcji w pracy.
  • Traktujesz swoją pracę jak karierę – patrzysz z szerszej perspektywy na swoją pracę. To już nie jest tylko zarabianie na chleb, ale element przemyślanej ścieżki rozwoju zawodowego. Duże znaczenie mają dla ciebie takie elementy jak: rozwój zawodowy, awans, władza, status zawodowy.
  • Traktujesz swoją pracę jak pasję – praca sama w sobie jest czynnikiem, który wpływa na twoje poczucie zadowolenia w pracy. Mniejsze znaczenie mają dla ciebie pieniądze, prestiż czy władza.

Oczywiście jest to bardzo ogólny podział. Natomiast już ten ogólny podział może rzucić światło, gdzie obecnie się znajdujesz i jakiego rodzaju czynniki mogą wpływać na twoją satysfakcję z pracy.

Co możesz zrobić, żeby zwiększyć swoją satysfakcję z pracy?

Jeśli udało Ci się określić, w jakim punkcie obecnie jesteś i jak traktujesz swoją pracę, to teraz możemy przyjrzeć się pozostałym czynnikom. Istnieje wiele badań dotyczących poczucia satysfakcji w pracy i wśród czynników wpływających na satysfakcję najczęściej wymieniane są: wynagrodzenie, docenienie, relacje z przełożonym, rodzaj i środowisko pracy. Chciałabym jednak, żebyś przyjrzała się też innym czynnikom, które mogą wpływać na poziom twojej satysfakcji z pracy:

  1. Znajomość samej siebie
  2. Wyzwania
  3. Różnorodność
  4. Pozytywne nastawienie
  5. Szukanie nowych możliwości
  6. Utrzymanie równowagi między pracą a życiem osobistym
  7. Poczucie, że twoja praca ma sens

Poznaj samą siebie

Pierwszym ważnym czynnikiem, który pomoże Ci określić, co wpływa na twoją satysfakcję w pracy, jest znajomość samej siebie. Jeśli chcesz być szczęśliwa i odnosić sukcesy musisz nauczyć się świadomie korzystać ze swoich silnych stron i poznać swoje ograniczenia. Takie podejście pomoże ci zbudować karierę na twoim potencjale. Również dzięki poznaniu swoich ograniczeń i słabości możesz określić sytuacje, których będziesz unikać, żeby nie wystawiać się na niepotrzebne wyzwania. Dlatego lepiej poszukać i skupić się na rzeczach, z którymi sobie świetnie radzisz. W ten sposób nie tylko szybciej rozwiniesz swoje umiejętności, ale również szybciej odnajdziesz warunki, które pomogą ci poczuć satysfakcję.

Jednym z ważniejszych elementów samoświadomości jest poznanie swoich cech osobowości i również tego, co najbardziej cię motywuje w pracy. Zbiór testów osobowościowych znajdziesz tutaj. Jeśli chcesz sprawdzić, co jest dla ciebie najważniejsze w pracy, możesz zrobić sobie test Kotwice Kariery. Ten test może ci też pomóc zrozumieć, co na ciebie nie działa, co nigdy nie będzie cię motywować — to może ułatwić dalsze wybory związane z karierą.

Dzięki temu, że lepiej poznasz siebie, możesz łatwiej określić swoje potrzeby i oczekiwania zawodowe. Im większa zbieżność twoich oczekiwań z wymaganiami danej pracy, tym większa szansa na to, że właśnie ta praca przyniesie ci satysfakcję.

Enneagram ad blog

Poszukaj wyzwań

Być może dziwi cię, że wyzwania pojawiają się w zestawieniu czynników, które wpływają na poczucie satysfakcji. Wiadomo przecież, że za każdym wyzwaniem stoi jakiś problem do rozwiązania, a przecież problemy w ogóle nie kojarzą się z przyjemnością. Jednak zmierzenie się z wyznaniami pozwala nam poczuć, że mamy moc sprawczą. A to z kolei wpływa na nasz rozwój, poczucie pewności siebie i odwagę do sięgania po więcej.

Ważne jest też, żeby pamiętać, że dla każdego wyzwanie będzie oznaczać coś innego. Nasze podejście do wyzwań zmienia się też wraz ze zdobywaniem doświadczeń życiowych i zawodowych.

Praca bez wyzwań na dłuższą metę przestaje dawać satysfakcję. Przestajemy czuć, że się rozwijamy, że uczymy praktycznych rzeczy i w efekcie zaczynamy odczuwać nudną stagnację.

Jeśli twoja praca przypomina bardziej rutynę, staje się nudna, to możesz wypróbować kilka sposobów:

  • Postaw sobie wyżej poprzeczkę — pomyśl jaki ambitniejszy cel w pracy mogłabyś zrealizować i działaj, żeby go osiągnąć
  • Zapytaj o nowe obowiązki — to pomoże ci się rozwinąć w nowym obszarze, pokazać, że wychodzisz z inicjatywą i radzisz sobie z większą odpowiedzialnością
  • Zgłoś swój udział w projekcie lub zadaniu, które będzie wymagać od ciebie użycia lub rozwinięcia umiejętności, na których ci zależy
  • Znajdź nowy obszar zawodowy, w którym chciałabyś się rozwijać — zapisz się na kurs, webinar, warsztaty, czytaj książki lub prasę branżową, staraj się uczestniczyć w wydarzeniach związanych z tym nowym tematem zawodowym

Zadbaj o różnorodność w pracy

W momencie, kiedy pojawia się nuda w naszej pracy zawodowej, to jest to znak, że brak jest również różnorodności. Zadania stają się powtarzalne, nawet jeśli pojawiają się jakieś wyzwania, to już są one łatwe do pokonania. Przestajemy czuć entuzjazm w pracy i nie ma mowy już o poczuciu satysfakcji.

Co możesz zrobić, żeby wprowadzić większą różnorodność do swojej pracy:

  • Spróbuj nauczyć się czegoś nowego lub postaraj się zgłębić bardziej jakiś obszar twojej pracy zawodowej
  • Poproś o nowe zadania, które będą wymagać zdobycia nowych umiejętności
  • Spróbuj zaangażować się  w projekt społeczny czy w przygotowanie jakiegoś wydarzenia w firmie, żeby sprawdzić, jak w innym środowisku używasz swoich umiejętności i mocnych stron
  • Pomyśl o innych możliwościach — sprawdź, czy możliwe jest czasowe przeniesienie na inne stanowisko — np. czasowe zastępstwo za osobę, która korzysta z dłuższego zwolnienia

Pamiętaj jednak, że każda praca ma elementy powtarzalne i pewien rodzaj rutyny jest potrzebny. Natomiast jeśli czujesz, że nuda to główny motyw twojej pracy, to warto rozejrzeć się za zadaniami, które wprowadzą do twojej pracy więcej różnorodności.

Nastaw się pozytywnie

Nastawienie odgrywa ogromną rolę w tym, jak postrzegasz swoją pracę i ogólnie swoje życie. Jeśli jesteś przygnębiona, zła lub sfrustrowana jest mało prawdopodobne, że cokolwiek cię usatysfakcjonuje. Zmiana postawy na pozytywną jest złożonym procesem i będzie wymagać z twojej strony wysiłku i zaangażowania. Jednak z biegiem czasu możesz zmienić swoje nastawienie i zacząć postrzegać wydarzenia w twoim życiu jako bardziej pozytywne i wartościowe doświadczenia. Jeśli czujesz, że twoja postawa jest nastawiona na dostrzeganie negatywów, wypróbuj następujące pomysły:

  • Zacznij przyglądać się swoim myślom — zapisz te, które najczęściej się pojawiają i sprawdź, czy są pozytywne czy negatywne
  • Jeśli pojawi się myśl negatywna — spróbuj przekształcić ją na pozytywną
  • Nie biczuj siebie za ewentualne porażki czy błędy — potraktuj błędy jak okazje do nauki
  • Postaraj się spojrzeć na przeszkody jak na wyzwania — spróbuj znaleźć w tej sytuacji pozytywne elementy, np. będziesz mogła zdobyć nowe umiejętności, wiedzę, poznać innych ludzi, itp.

Szukaj nowych możliwości

Kiedy twoja praca przestaje ci dawać satysfakcje, często masz poczucie, że wpadłaś w pułapkę. Przestajesz widzieć rozwiązania i nie wiesz jak wyjść z tej sytuacji. Zaczynasz odczuwać negatywne emocje, co niestety odbija się na innych rzeczach: na zdrowiu, rodzinie, relacjach. Żeby zwalczyć to, musisz przestawić swoje myślenie na poszukiwanie nowych możliwości.

Na początku może być trudno dostrzec te możliwości, ale jak przestawisz się na wyszukiwanie, to zaczniesz widzieć te okazje. W momencie kiedy dostrzeżesz te możliwości, uświadomisz sobie, że masz większą kontrolę nad sytuacją. O wiele łatwiej funkcjonować w sytuacji, kiedy wiesz, że masz wybór innych opcji, niż kiedy czujesz się zmuszona tkwić w sytuacji bez żadnej alternatywy.

Co możesz zrobić w tej sytuacji?:

  • Stwórz listę wszystkich twoich sukcesów, osiągnięć i wyzwań, które udało ci się pokonać
  • Staraj się aktualizować na bieżąco swoje CV i profile na LinkedIn
  • Zastanów się, jakie są możliwości zmiany w twojej pracy — przejścia na inne stanowisko, do innego działu
  • Śledź trendy na rynku w twojej branży, w twoim obszarze zawodowym
  • Przeglądaj ogłoszenia na stanowiska, które cię interesują
  • Cały czas rozglądaj się i bądź czujna na pojawiające się możliwości

10 rzeczy skuteczność CV

Dbaj o równowagę między pracą a życiem osobistym

Jeśli pojawiają się problemy w pracy, często ten obszar już dominuje albo zaczyna dominować w innych sferach naszego życia. Bardzo ważne jest w takich momentach pilnowanie swoich granic i nie pozwalanie, żeby praca ograbiła cię z czasu, jaki masz przeznaczony dla rodziny, zainteresowań, relaksu, itd. W momencie kiedy praca zaczyna dominować w twoim życiu, tracisz perspektywę i na wszystko zaczynasz patrzeć przez pryzmat problemów w pracy.

Dlatego tak ważne jest posiadanie zainteresowań czy zajęć, które mogą być dla ciebie odskocznią od stresów, które przeżywasz w pracy. Te zajęcia pomogą ci złapać oddech od trudnej sytuacji w pracy. Spojrzysz na problemy z innej perspektywy — z perspektywy rzeczy, które naprawdę się liczą w twoim życiu.

Poczuj, że twoja praca ma sens

Dla wielu osób właśnie odnalezienie sensu w pracy, którą wykonują, daje poczucie satysfakcji. Za każdą pracą — nawet tą najbardziej nudną stoi jakiś cel, korzyść dla innych ludzi. Trzeba się dokopać do tego celu i sprawdzić, jaki jest twój osobisty stosunek do tego celu czy tej korzyści. Jeśli okaże się, że ten cel zupełnie z tobą nie współgra — jaki jest sens marnowania twojego cennego czasu na wykonywanie tej pracy?

Jeśli czujesz, że brakuje ci tego poczucia sensu w twojej pracy, to jest to sygnał do zatrzymania się i przeanalizowania sytuacji. Sprawdź, co mogłoby ci dać poczucie, że twoja praca jest ważna i jej efekty mają znaczenie dla ciebie i innych ludzi. Co się kryje za tym poczuciem sensu i dlaczego to jest dla ciebie ważne?

Warto przyjrzeć się tym wszystkim elementom i sprawdzić, jak one na ciebie działają. Zastanowić się, które z nich są ważniejsze i dlaczego. Jeśli przeanalizujesz te elementy, to będzie ci łatwiej wprowadzić zmiany i odzyskać kontrolę nad nimi. Zmiana jednego choćby elementu może już wpłynąć na twoje poczucie satysfakcji z pracy.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This