Czy zastanawiałaś się kiedyś, co sprawia, że czujesz satysfakcję z pracy, którą wykonujesz? Czym w ogóle jest dla ciebie satysfakcja z pracy?
Ogólna definicja satysfakcji mówi, że składa się na nią nasze nastawienie do pracy. Satysfakcję tworzą również nasze pozytywne lub negatywne uczucia, jakie mamy do wykonywanych przez nas obowiązków. Satysfakcja to również możliwość realizacji potrzeb, celów i wartości.
Sercem satysfakcji jest twoja postawa i twoje oczekiwania w stosunku do pracy. Twoja postawa i oczekiwania wpływają na to, jakie masz podejście do pracy.
Poniżej możesz sprawdzić, jakie aktualnie masz podejście do pracy:
- Traktujesz swoją pracę jak zwykłe zarabianie na życie – W tym podejściu kluczowym czynnikiem jest kwestia wynagrodzenia i wszystkich elementów z nim związanych (bonusy, premie, dodatki). To jest najważniejszy czynnik, który wpływa na twoje poczucie satysfakcji w pracy.
- Traktujesz swoją pracę jak karierę – patrzysz z szerszej perspektywy na swoją pracę. To już nie jest tylko zarabianie na chleb, ale element przemyślanej ścieżki rozwoju zawodowego. Duże znaczenie mają dla ciebie takie elementy jak: rozwój zawodowy, awans, władza, status zawodowy.
- Traktujesz swoją pracę jak pasję – praca sama w sobie jest czynnikiem, który wpływa na twoje poczucie zadowolenia w pracy. Mniejsze znaczenie mają dla ciebie pieniądze, prestiż czy władza.
Oczywiście jest to bardzo ogólny podział. Natomiast już ten ogólny podział może rzucić światło, gdzie obecnie się znajdujesz i jakiego rodzaju czynniki mogą wpływać na twoją satysfakcję z pracy.
Co możesz zrobić, żeby zwiększyć swoją satysfakcję z pracy?
Jeśli udało Ci się określić, w jakim punkcie obecnie jesteś i jak traktujesz swoją pracę, to teraz możemy przyjrzeć się pozostałym czynnikom. Istnieje wiele badań dotyczących poczucia satysfakcji w pracy i wśród czynników wpływających na satysfakcję najczęściej wymieniane są: wynagrodzenie, docenienie, relacje z przełożonym, rodzaj i środowisko pracy. Chciałabym jednak, żebyś przyjrzała się też innym czynnikom, które mogą wpływać na poziom twojej satysfakcji z pracy:
- Znajomość samej siebie
- Wyzwania
- Różnorodność
- Pozytywne nastawienie
- Szukanie nowych możliwości
- Utrzymanie równowagi między pracą a życiem osobistym
- Poczucie, że twoja praca ma sens
Poznaj samą siebie
Pierwszym ważnym czynnikiem, który pomoże Ci określić, co wpływa na twoją satysfakcję w pracy, jest znajomość samej siebie. Jeśli chcesz być szczęśliwa i odnosić sukcesy musisz nauczyć się świadomie korzystać ze swoich silnych stron i poznać swoje ograniczenia. Takie podejście pomoże ci zbudować karierę na twoim potencjale. Również dzięki poznaniu swoich ograniczeń i słabości możesz określić sytuacje, których będziesz unikać, żeby nie wystawiać się na niepotrzebne wyzwania. Dlatego lepiej poszukać i skupić się na rzeczach, z którymi sobie świetnie radzisz. W ten sposób nie tylko szybciej rozwiniesz swoje umiejętności, ale również szybciej odnajdziesz warunki, które pomogą ci poczuć satysfakcję.
Jednym z ważniejszych elementów samoświadomości jest poznanie swoich cech osobowości i również tego, co najbardziej cię motywuje w pracy. Zbiór testów osobowościowych znajdziesz tutaj. Jeśli chcesz sprawdzić, co jest dla ciebie najważniejsze w pracy, możesz zrobić sobie test Kotwice Kariery. Ten test może ci też pomóc zrozumieć, co na ciebie nie działa, co nigdy nie będzie cię motywować — to może ułatwić dalsze wybory związane z karierą.
Dzięki temu, że lepiej poznasz siebie, możesz łatwiej określić swoje potrzeby i oczekiwania zawodowe. Im większa zbieżność twoich oczekiwań z wymaganiami danej pracy, tym większa szansa na to, że właśnie ta praca przyniesie ci satysfakcję.
Poszukaj wyzwań
Być może dziwi cię, że wyzwania pojawiają się w zestawieniu czynników, które wpływają na poczucie satysfakcji. Wiadomo przecież, że za każdym wyzwaniem stoi jakiś problem do rozwiązania, a przecież problemy w ogóle nie kojarzą się z przyjemnością. Jednak zmierzenie się z wyznaniami pozwala nam poczuć, że mamy moc sprawczą. A to z kolei wpływa na nasz rozwój, poczucie pewności siebie i odwagę do sięgania po więcej.
Ważne jest też, żeby pamiętać, że dla każdego wyzwanie będzie oznaczać coś innego. Nasze podejście do wyzwań zmienia się też wraz ze zdobywaniem doświadczeń życiowych i zawodowych.
Praca bez wyzwań na dłuższą metę przestaje dawać satysfakcję. Przestajemy czuć, że się rozwijamy, że uczymy praktycznych rzeczy i w efekcie zaczynamy odczuwać nudną stagnację.
Jeśli twoja praca przypomina bardziej rutynę, staje się nudna, to możesz wypróbować kilka sposobów:
- Postaw sobie wyżej poprzeczkę — pomyśl jaki ambitniejszy cel w pracy mogłabyś zrealizować i działaj, żeby go osiągnąć
- Zapytaj o nowe obowiązki — to pomoże ci się rozwinąć w nowym obszarze, pokazać, że wychodzisz z inicjatywą i radzisz sobie z większą odpowiedzialnością
- Zgłoś swój udział w projekcie lub zadaniu, które będzie wymagać od ciebie użycia lub rozwinięcia umiejętności, na których ci zależy
- Znajdź nowy obszar zawodowy, w którym chciałabyś się rozwijać — zapisz się na kurs, webinar, warsztaty, czytaj książki lub prasę branżową, staraj się uczestniczyć w wydarzeniach związanych z tym nowym tematem zawodowym
Zadbaj o różnorodność w pracy
W momencie, kiedy pojawia się nuda w naszej pracy zawodowej, to jest to znak, że brak jest również różnorodności. Zadania stają się powtarzalne, nawet jeśli pojawiają się jakieś wyzwania, to już są one łatwe do pokonania. Przestajemy czuć entuzjazm w pracy i nie ma mowy już o poczuciu satysfakcji.
Co możesz zrobić, żeby wprowadzić większą różnorodność do swojej pracy:
- Spróbuj nauczyć się czegoś nowego lub postaraj się zgłębić bardziej jakiś obszar twojej pracy zawodowej
- Poproś o nowe zadania, które będą wymagać zdobycia nowych umiejętności
- Spróbuj zaangażować się w projekt społeczny czy w przygotowanie jakiegoś wydarzenia w firmie, żeby sprawdzić, jak w innym środowisku używasz swoich umiejętności i mocnych stron
- Pomyśl o innych możliwościach — sprawdź, czy możliwe jest czasowe przeniesienie na inne stanowisko — np. czasowe zastępstwo za osobę, która korzysta z dłuższego zwolnienia
Pamiętaj jednak, że każda praca ma elementy powtarzalne i pewien rodzaj rutyny jest potrzebny. Natomiast jeśli czujesz, że nuda to główny motyw twojej pracy, to warto rozejrzeć się za zadaniami, które wprowadzą do twojej pracy więcej różnorodności.
Nastaw się pozytywnie
Nastawienie odgrywa ogromną rolę w tym, jak postrzegasz swoją pracę i ogólnie swoje życie. Jeśli jesteś przygnębiona, zła lub sfrustrowana jest mało prawdopodobne, że cokolwiek cię usatysfakcjonuje. Zmiana postawy na pozytywną jest złożonym procesem i będzie wymagać z twojej strony wysiłku i zaangażowania. Jednak z biegiem czasu możesz zmienić swoje nastawienie i zacząć postrzegać wydarzenia w twoim życiu jako bardziej pozytywne i wartościowe doświadczenia. Jeśli czujesz, że twoja postawa jest nastawiona na dostrzeganie negatywów, wypróbuj następujące pomysły:
- Zacznij przyglądać się swoim myślom — zapisz te, które najczęściej się pojawiają i sprawdź, czy są pozytywne czy negatywne
- Jeśli pojawi się myśl negatywna — spróbuj przekształcić ją na pozytywną
- Nie biczuj siebie za ewentualne porażki czy błędy — potraktuj błędy jak okazje do nauki
- Postaraj się spojrzeć na przeszkody jak na wyzwania — spróbuj znaleźć w tej sytuacji pozytywne elementy, np. będziesz mogła zdobyć nowe umiejętności, wiedzę, poznać innych ludzi, itp.
Szukaj nowych możliwości
Kiedy twoja praca przestaje ci dawać satysfakcje, często masz poczucie, że wpadłaś w pułapkę. Przestajesz widzieć rozwiązania i nie wiesz jak wyjść z tej sytuacji. Zaczynasz odczuwać negatywne emocje, co niestety odbija się na innych rzeczach: na zdrowiu, rodzinie, relacjach. Żeby zwalczyć to, musisz przestawić swoje myślenie na poszukiwanie nowych możliwości.
Na początku może być trudno dostrzec te możliwości, ale jak przestawisz się na wyszukiwanie, to zaczniesz widzieć te okazje. W momencie kiedy dostrzeżesz te możliwości, uświadomisz sobie, że masz większą kontrolę nad sytuacją. O wiele łatwiej funkcjonować w sytuacji, kiedy wiesz, że masz wybór innych opcji, niż kiedy czujesz się zmuszona tkwić w sytuacji bez żadnej alternatywy.
Co możesz zrobić w tej sytuacji?:
- Stwórz listę wszystkich twoich sukcesów, osiągnięć i wyzwań, które udało ci się pokonać
- Staraj się aktualizować na bieżąco swoje CV i profile na LinkedIn
- Zastanów się, jakie są możliwości zmiany w twojej pracy — przejścia na inne stanowisko, do innego działu
- Śledź trendy na rynku w twojej branży, w twoim obszarze zawodowym
- Przeglądaj ogłoszenia na stanowiska, które cię interesują
- Cały czas rozglądaj się i bądź czujna na pojawiające się możliwości
Dbaj o równowagę między pracą a życiem osobistym
Jeśli pojawiają się problemy w pracy, często ten obszar już dominuje albo zaczyna dominować w innych sferach naszego życia. Bardzo ważne jest w takich momentach pilnowanie swoich granic i nie pozwalanie, żeby praca ograbiła cię z czasu, jaki masz przeznaczony dla rodziny, zainteresowań, relaksu, itd. W momencie kiedy praca zaczyna dominować w twoim życiu, tracisz perspektywę i na wszystko zaczynasz patrzeć przez pryzmat problemów w pracy.
Dlatego tak ważne jest posiadanie zainteresowań czy zajęć, które mogą być dla ciebie odskocznią od stresów, które przeżywasz w pracy. Te zajęcia pomogą ci złapać oddech od trudnej sytuacji w pracy. Spojrzysz na problemy z innej perspektywy — z perspektywy rzeczy, które naprawdę się liczą w twoim życiu.
Poczuj, że twoja praca ma sens
Dla wielu osób właśnie odnalezienie sensu w pracy, którą wykonują, daje poczucie satysfakcji. Za każdą pracą — nawet tą najbardziej nudną stoi jakiś cel, korzyść dla innych ludzi. Trzeba się dokopać do tego celu i sprawdzić, jaki jest twój osobisty stosunek do tego celu czy tej korzyści. Jeśli okaże się, że ten cel zupełnie z tobą nie współgra — jaki jest sens marnowania twojego cennego czasu na wykonywanie tej pracy?
Jeśli czujesz, że brakuje ci tego poczucia sensu w twojej pracy, to jest to sygnał do zatrzymania się i przeanalizowania sytuacji. Sprawdź, co mogłoby ci dać poczucie, że twoja praca jest ważna i jej efekty mają znaczenie dla ciebie i innych ludzi. Co się kryje za tym poczuciem sensu i dlaczego to jest dla ciebie ważne?
Warto przyjrzeć się tym wszystkim elementom i sprawdzić, jak one na ciebie działają. Zastanowić się, które z nich są ważniejsze i dlaczego. Jeśli przeanalizujesz te elementy, to będzie ci łatwiej wprowadzić zmiany i odzyskać kontrolę nad nimi. Zmiana jednego choćby elementu może już wpłynąć na twoje poczucie satysfakcji z pracy.
Dużo cennych wskazówek znam osobę, której z pewnością się przydają i idę czytać dalej 🙂
Moniko, fantastyczny artykuł. Pamiętałaś o wszystkim! Tylko notować i przypinać nad biurkiem. 🙂
Serdecznie pozdrawiam 🙂
Równowaga między pracą a życiem osobistym jest dla mnie bardzo ważna, bo pracuję z domu. Mogę więc dowolnie zapkanować mój dzień pracy. Jeśli więc muszę odpocząć od komputera wskakuję na rower…
Myślę, że pozytywne nastawienie jest bardzo ważne. Do tego nie ograniczanie sie do swojej “działki”. Jeśli pracując się nie męczymy, gdy lubimy do tej pracy wracać to chyba jest to 🙂
Poznaj samą siebie – to jest najtrudniejsze
To prawda, zwłaszcza my kobiety, mamy z tym duży problem. Warto podrążyć ten temat, bo dobra znajomość siebie to klucz do pełniejszego życia w zgodzie z samą sobą. Łatwiej podejmować ważne decyzje, rozwijać się i też rozumieć innych.
Świetny tekst 🙂 pracuję na call center- lubię tę pracę, bo daje mi dużo satysfakcji i wyzwań- zawsze staram się patrzeć pozytywnie i zanim podejmę się jakiegoś zlecenia, lubię mieć szczegółową informację na temat produktu- dzięki temu jestem profesjonalistką w swoim fachu 🙂
Dziękuję! Tyle pozytywnej energii bije z Twojego komentarza – widać, że świadomie korzystasz ze swoich mocnych stron. Jak przyjemnie się czyta wpis osoby, która czerpie satysfakcję z pracy <3
Trafiasz w samo sedno! 🙂 Myślę, że kluczem do wszystkiego jest poznanie siebie, swoich talentów, tego co nam sprawia satysfakcję i na tej podstawie budowanie swojej drogi zawodowej! 🙂 Bardzo pomagają róznorodne doświadczenia, próbowanie swoich sił w różnych miejscach pracy/stanowiskach 🙂
Zdecydowanie wszystko to, co wymieniłaś pomaga w odkrywaniu, gdzie ta nasza satysfakcja się kryje 🙂 Im lepiej znamy siebie, tym łatwiej wyszukujemy takie warunki, które nam sprzyjają. I im więcej rzeczy spróbujemy, tym łatwiej jest nam określić co nam najbardziej będzie pasować, bo po prostu lepiej poznajemy siebie i swoje potrzeby 🙂
Wspaniały tekst:) jak zawsze czuję się nagrodzona za to, że do Ciebie zajrzałam:) Temat u mnie bardzo aktualny, za parę miesięcy kończy mi się urlop macierzyński, a ja wiem, że chcę sporo rzeczy zmienić. Na pewno w ciągu następnych tygodniu będę pracowała nad swoimi profilami w sieci. czuję podekscytowanie, bo na ten moment, nie wiem, gdzie będę pracowała!;) Ale czuję moc sprawcza i chcę działać:) skorzystam z Twoich wskazówek:)
Dziękuję Marzena :*
Jestem przekonana, że świetnie poradzisz sobie z tą zmianą, bo temat rozwoju osobistego jest Ci bliski a świadomość siebie i tego, co jest dla Ciebie najważniejsze jest bardzo ważne w procesie takiej zmiany. Masz wspaniałą okazję, żeby wykorzystać jeszcze ten czas na macierzyńskim i zastanowić się nad swoimi potrzebami i aspiracjami zawodowymi. Warto spojrzeć na kolejną pracę z szerszej perspektywy – zastanowić się, jak kolejna praca przyczyni się do tego, że będziesz mogła prowadzić styl życia, który będzie zgodny z Twoimi wartościami, Twoim potencjałem i zainteresowaniami. Życzę, żeby udało Ci się znaleźć to miejsce, w którym będziesz mogła dalej się rozwijać i czerpać satysfakcję 🙂
Pierwszy raz temat satysfakcji z pracy zawładnął mną …15 lat temu wraz z teorią Herzberga 🙂 i do dziś go zgłębiam 🙂 Sprawa oczywiście jak zwykle jest indywidualna, ale Twoje wskazówki zbierają w całość te obszary, na których warto się skupić. To, co już z tej długiej perspektywy mogę powiedzieć to, oczywiście bardzo ważna jest osoba szefa, ale warto też zmienić punkt widzenia jeśli z jakiś powodów nie możemy zmienić pracy- czyli przestać myśleć, co daje mi ta praca, a zacząć myśleć, co ja mogę sobie z niej wziąć, żeby mieć satysfakcję.
Bardzo fajnie to ujęłaś – zmiana takiej perspektywy może spowodować, że dostrzeżemy w obecnej pracy nowe możliwości, których wcześniej nie widziałyśmy To może nam pomóc odzyskać kontrolę nad sytuacją, zwłaszcza jeśli nie czujemy się zbyt szczęśliwe w pracy. Świadomość tego, że mamy jakiś wybór, jakieś inne możliwości uwalnia nas od postrzegania sytuacji jako pułapki. Taka zmiana perspektywy może też pomóc dostrzec jasną stronę sytuacji – może jest jednak coś dobrego, co dzieje się w tej sprawie 😉
Bardzo cenne wskazówki. W planowaniu swojego rozwoju zawodowego kieruję się większością z nich. W związku z tym, że cenię sobie swobodę, możliwość pracy w warunkach zgodnych z moimi przekonaniami. Pewnie dlatego sama organizuję sobie miejsce pracy.
pozdrawiam serdecznie
Świadomość swoich potrzeb i tego co Ci sprzyja jest bezcenna 🙂 Jesteś kolejnym przykładem, potwierdzającym jak to jest ważne. Ta świadomość jest ważna nie tylko dlatego, że szukamy warunków, które będą nam w pełni sprzyjać, ale też wiemy, czego unikać – nie pakujemy się już w sytuacje, które mogą ograniczać nasz potencjał.
O Moniko, i piszesz o nastawieniu, czyli o tym, o czym ja ostatnio u siebie 🙂 Jak się ciesze, że się w tej kwestii zgadzamy!
Podpisuję się pod wszystkim, co napisałaś w swoim artykule 🙂
Nastawienie jest kluczowe – to jedna z tych rzeczy czy czynników, które powinniśmy sprawdzić w pierwszej kolejności, gdy czujemy, że coś jest nie tak. Warto się przyjrzeć naszemu nastawieniu zanim zaczniemy obwiniać wszystko inne. Zmiana nastawienia do jednej sprawy może spowodować, że zaczniemy też inaczej patrzeć na inne rzeczy w naszym życiu. Dlatego tak ważne jest, żeby nauczyć się dostrzegać jaśniejszą stronę życia i przyglądać się uważniej, jeśli coś wzbudzi nasz niepokój – bo nastawienie zmienia się niepostrzeżenie. Warto być czujną 🙂
Tak, zgadza się. Nastawienie może naprawdę dużo zmienić i może uruchomić falę zmian.
Monia, jak zwykle w sedno 🙂 U mnie największym problemem jest niestety czynnik ludzki. A to jest coś niełatwego do zmiany niestety.
…dlatego jedną z najczęstszych przyczyn zmiany pracy jest właśnie “ten czynnik ludzki” niestety. Twoja sytuacja pokazuje też, jak jedna rzecz, jeden czynnik potrafi rzucić cień i całkowicie zatruć resztę 🙁 Bardzo współczuję.
Na pocieszenie mogę napisać, że nic nie trwa wiecznie, ta sytuacja też ma szansę się zmienić.
Ale Ty nie musisz czekać, aż się całkowicie wykrwawisz. Nie musisz też rzucać wszystkiego z dnia na dzień i ryzykować – są rozwiązania, które mogą zminimalizować to ryzyko, a jednocześnie doprowadzić Cię do miejsca, w którym chcesz być. Wokół Ciebie są ludzie gotowi zaoferować bezinteresowną pomoc – nie czekaj, aż “ten czynnik ludzki” odbierze Ci całą radość i godność.
Dziękuję, Monika. Az tak widać?
Jestem wyczulona na te tematy, więc pewnie wyłapuję je bardziej niż inne osoby.
Rozumiem.
Na szczęście wykonuję pracę, którą bardzo lubię. Bywały, jak to w życiu, chwile trudniejsze, ale jakoś udało mi się je odeprzeć. Wszystkie elementy, które wymieniasz Moniko, by podnieść poziom satysfakcji na pewno nie są bez znaczenia i warto nad tym pracować. Ja dziwię się czasem, jak słyszę narzekania co niektórych, a kiedy pojawia się możliwość jakiegoś ruchu widzę kompletnie pasywną postawę. Cóż, jak to mówią, każdy jest panem własnego losu. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za ciekawy wpis 🙂
No tak, narzekać jest łatwo – zmiana natomiast wymaga już wysiłku, ryzyka i zaangażowania. Boimy się zmian i kiedy pojawia się możliwość zaczynamy sami siebie przekonywać, że “przecież nie jest jeszcze tak źle”. Nie każdy też jest gotowy do tego, żeby wziąć odpowiedzialność za swoje życie, znaleźć siłę, żeby powalczyć o życie na własnych warunkach.
U mnie newralgicznym punktem jest równowaga. Jako freelancer, baaardzo często pracuję więcej niż wymaga tego sytuacja i niestety często kosztem własnego zdrowia czy samopoczucia. Od nowego roku staram się baaardzo dbać o lepszą higienę pracy, bo widzę, że to droga do wypalenia. Nad tym pracuję przede wszystkim, ale wszystkie punkty, które proponujesz są warte przemyśleń. Dodałabym do nich jeszcze kwestię wartości, tj. dbałość o to, by praca była zgodna z naszymi przekonaniami. To dla mnie bardzo ważne i pewnie ciężko byłoby mi iść w tej kwestii na kompromis. Dużo łatwiejsze wydają mi się kompromisy finansowe niż światopoglądowe. 🙂
Ta równowaga, o której piszesz jest szalenie ważna, bo praca ma to do siebie, że lubi bardzo zagarniać inne ważne obszary naszego życia. Bardzo często dzieje się to zupełnie niepostrzeżenie i jak już sobie to uświadamiamy, to ciężko jest powrócić do tego momentu równowagi. Świetnie, że to kontrolujesz – to bardzo ważne. To, co napisałaś pokazuje też, jak bardzo ważna jest znajomość samej siebie, tego co dla nas ważne – im bardziej jesteśmy tego świadome, tym świadomiej możemy wpływać na jakość naszego życia.
Różnorodność jest tym, co jest niezbędne dla mojej pracy. Nawet jeśli naprawdę uwielbiam to, co robię, staram się przeplatać między sobą różne zadania, aby ciągle czuć ich niedosyt. Wiem, że potrzebuję tej różnorodności, aby zwyczajnie się nie wypalić.
Mam bardzo podobnie, więc rozumiem Cię doskonale 🙂 Praca przez takie przeplatanie zadań jest o wiele ciekawsza. Nawet najfajniejsze zadania jeśli są bez przerwy powtarzane zaczynają się nudzić. Przechodzimy w tryb automatyczny i nie ma mowy o poczuciu czegokolwiek poza znużeniem.
Chyba nie nadawałabym się do pracy przy taśmie produkcyjnej 😀
Ha, porównanie z tą taśmą produkcyjną idealnie trafione! Dokładnie to miałam na myśli pisząc ten komentarz. 😀
😉 To piąteczka Aniu! No nie byłyby z nas “przodownice” na produkcji 😀
W życiu! Dostałabym wypowiedzenie pewnie po dwóch dniach. 😀
dla mnie najważniejsze są punkty 1 i ostatni. Znajomość siebie – niby rzecz oczywista, a… stosunkowo rzadko stosowana. Poczucie że praca ma sens. To dlatego zaczęłam pracę na swoim wiele lat temu…
To prawda – niby znamy siebie najlepiej, ale jak zaczynamy sobie zadawać pytania, to wcale nie tak łatwo nam na nie odpowiedzieć 😉 Okazuje się, że wielu rzeczy sobie nie uświadamiamy i w efekcie słabo znamy samych siebie. Prawdą jest też, że nie bardzo mamy czas, żeby zastanowić się nad niektórymi pytaniami, a są też pytania, których boimy się sobie zadać, bo mogą dotknąć czegoś wrażliwego w nas. Na pewno znajomość siebie ułatwia życie i wszystkie decyzje, które podejmujemy, bo jest większa szansa, że podejmiemy je w zgodzie ze sobą.
Nawet praca, która jest pasją ma takie aspekty, które nie są satysfakcjonujące i trzeba je po prostu odrobić :). Ale masz rację w tym, że lepiej szukać tej satysfakcji niż wyszukiwać powody w temacie: Dlaczego moja praca nie jest satysfakcjonująca ;).
Zgadzam się 🙂 Masz rację – nie ma się co oszukiwać, że znajdziemy pracę, która każdego dnia, w każdym obszarze będzie dawać nam samą satysfakcję. Niestety tak to nie działa. Biorąc jednak pod uwagę badania dotyczące satysfakcji, to większość z nas jest mocno niezadowolona z pracy, więc jest duże pole do działania 😉