6200 to przeciętna liczba twoich myśli w ciągu doby według najnowszych badań. Gdybyś chciała je wszystkie zapisać, na koniec dnia miałabyś napisaną książkę. Pytanie tylko, czy chciałabyś, żeby ktoś ją przeczytał? 

W większości przypadków byłaby to książka po brzegi wypełniona zmartwieniami o rzeczy, które nigdy się nie zdarzą oraz skargami na siebie i innych. Z poprzednich badań nad ludzkimi myślami wiemy, że większość naszych myśli jest negatywna. Szacuje się, że jakieś 80% naszych myśli to zmartwienia, obawy, krytykowanie siebie i innych. Biorąc pod uwagę, że ponad 90% z tych myśli jest taka sama, jak poprzedniego dnia to…codziennie sami sobie zatruwamy życie.

Czy jednak jesteś skazana na ten niekontrolowany strumień powtarzających się negatywnych myśli? 

ZAPANUJ NAD SWOIM MÓZGIEM – NIE JESTEŚ SWOIM MÓZGIEM

Co by było, gdybym powiedziała ci, że te negatywne myśli w twoim umyśle to nie ty, ale fałszywe wiadomości wysyłane przez twój mózg? A ponieważ nie jesteś swoim mózgiem, nie musisz ich słuchać.

Twój wewnętrzny stan umysłu jest głównym czynnikiem wpływającym na to, dlaczego robisz to, co robisz, jak żyjesz i co osiągasz. Twoje myśli wpływają więc bezpośrednio na twoją jakość życia.

Wszyscy doświadczamy sytuacji, gdy negatywne myśli i kuszące impulsy utrudniają nam realizację naszych celów i zamiarów. Co więcej, powodują one lawinę innych niepokojących myśli i zmartwień.

Chociaż może się wydawać, że nie mamy innego wyboru, jak tylko podążać za tym, co mówi nam nasz mózg, musimy pamiętać, że nasza biologia nie jest naszym przeznaczeniem.

Nie jesteś skazana na życie oparte na swoich genach. W rzeczywistości masz moc pokonania wielu przeszkód, które odziedziczyłaś, zmieniając sposób pracy mózgu. Jednym słowem – zapanuj nad swoim mózgiem. 

Tylko w jaki sposób możesz to zrobić?

Zapanuj nad swoim mózgiem

„ZAPANUJ NAD SWOIM MÓZGIEM” 

Jeffrey Schwartz jest badaczem i psychiatrą, który pracuje w UCLA School of Medicine, koncentrując się głównie na osobach z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi. Wraz z Rebbecca Gladding napisał książkę na temat sprawdzonej metody zapanowania nad negatywnymi i błędnymi komunikatami wysyłanymi przez mózg.

Książka „Zapanuj nad swoim mózgiem” łączy najnowsze badania nad neuroplastycznością z metodą czterech kroków.

Autorzy wierzą, że potrafimy wykorzystać moc naszej uwagi, żeby zmienić mózg na naszą korzyść. Schwartz i Gladding twierdzą, że wiele naszych myśli, impulsów, popędów i odczuć, które doświadczamy, nie odzwierciedla tego, kim jesteśmy. Te fałszywe przesłania nie mają nic wspólnego z naszym prawdziwym ja – są zwodniczymi komunikatami wysyłanymi przez mózg.

Uświadomienie sobie, że nie wszystko, co myślisz, jest prawdą, może być uwalniające. Pomoże ci dostrzec sytuacje, kiedy mózg utrudnia ci życie i zareagować na nie w odpowiedni sposób.

JAK TWORZYSZ ZŁE NAWYKI

Dlaczego jest tak, że nawet kiedy wiemy, że nie powinniśmy czegoś robić, ciągle to powtarzamy? Dlaczego złe nawyki – takie jak palenie, picie alkoholu czy objadanie się, wydają się niemożliwe do pokonania?

Dzieje się tak dlatego, że kiedy zachowujemy się niezdrowo, daje nam to poczucie ulgi od niepokojących doznań. Szukamy chwilowego ukojenia i odpowiadamy na fałszywe komunikaty mózgowe. W ten sposób trenujemy nasz mózg w łączeniu niezdrowego zachowania z uczuciem ulgi. 

Kiedy nieustannie odpowiadamy na negatywne komunikaty wewnętrzne w ten sam niepomocny sposób, w końcu nieświadomie je wzmacniamy. Im częściej to robimy, tym bardziej nasze mózgi tworzą powtarzalne, automatyczne nawyki, które mogą zawładnąć naszym życiem i uniemożliwić nam bycie ludźmi, którymi chcemy być.

Czy jest więc jakiś sposób na pokonanie tych destrukcyjnych komunikatów mózgowych?

ZAPANUJ NAD SWOIM MÓZGIEM DZIĘKI NEUROPLASTYCZNOŚCI

Według autorów „Zapanuj nad swoim mózgiem” siła tkwi w skupieniu. Jeśli zamiast poddawać się błędnym komunikatom mózgu, zdecydowałaś się oprzeć ich działaniu i skupić się na zdrowych zachowaniach, możesz przeprogramować swój mózg.

Kluczowym elementem jest zdolność rozpoznawania zwodniczych komunikatów mózgowych, gdy się pojawiają, i ponownego skupienia uwagi na zdrowych działaniach. Robiąc to, przeprojektowujesz swój mózg w zdrowy, pozytywny sposób, który zwiększa twoje poczucie siebie i toruje drogę do bardziej pozytywnych skojarzeń między myślami, uczuciami, przekonaniami i działaniami.

Przeprogramowanie mózgu możliwe jest dzięki samokierującej neuroplastyczności. Neuroplastyczność to zdolność obszarów mózgu i połączeń do przyjmowania nowych ról i funkcji. Jeśli przejmiesz kontrolę nad tą umiejętnością, będziesz mieć wpływ na swój mózg. 

Samokierująca neuroplastyczność jest podstawą autorskiej metody czterech kroków opisanej w książce „Zapanuj nad swoim mózgiem”. Cztery kroki to program pomagający zastosować samokierunkową neuroplastyczność w swojej sytuacji. Pomoże ci przerwać utrwalone ścieżki mózgowe związane z niezdrowymi nawykami i wzmocnić te, które wspierają zdrowe działania.

Zapanuj nad swoim mózgiem - cztery kroki

ZAPANUJ NAD SWOIM MÓZGIEM W 4 KROKACH

Metoda ta została początkowo opracowana przez Schwartza, żeby pomóc ludziom z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi. Składa się z 4 prostych kroków, które zwiększają świadomość i skupiają uwagę na bardziej zdrowych i produktywnych działaniach. Dzięki temu zmieniasz swój mózg w pozytywny sposób, tak, żeby działał z większą korzyścią dla ciebie.

Autorzy stosują tę metodę już od ponad 25 lat, a jej skuteczność została potwierdzona wieloma badaniami naukowymi. Metoda 4 kroków świetnie sprawdza się w przypadku walki z niezdrowymi nawykami: objadaniem się, nadużywaniem alkoholu, uzależnieniem od smartfona lub internetu. Pomoże ci uporać się z perfekcjonizmem, odkładaniem zadań na później i lękiem przed wystąpieniami.

Pokażę ci, jak ta metoda działa w praktyce na przykładzie wziętym z życia. Wyobraź sobie, że jest weekend, a ty, zamiast cieszyć się wolnym czasem i relaksować, sprawdzasz co kilka minut swoją służbową skrzynkę pocztową. 

Choć nie ma potrzeby sprawdzania wiadomości w wolnym od pracy czasie, robisz to już nawykowo. Zaczyna cię to irytować, ale pokusa sprawdzenia jest silniejsza od ciebie, więc za każdym razem poddajesz się tym impulsom. Zobacz, jak metoda 4 kroków mogłaby ci pomóc.

KROK 1 – NAZWIJ PO IMIENIU

W tym kroku rozpoznajesz zwodnicze komunikaty mózgu i towarzyszące im nieprzyjemne uczucia. Po uświadomieniu sobie, co się dzieje, nazywasz działanie po imieniu. Szczerze mówisz, co się dzieje: Mam nieodpartą pokusę sprawdzenia ponownie, czy nie przyszedł jakiś nowy e-mail.

KROK 2 – PRZEFORMUŁUJ

Zastanów się, dlaczego te myśli, pragnienia i impulsy zaprzątają twoją głowę – są fałszywymi komunikatami wysyłanymi przez mózg. Powiedz sobie: to nie ja, to tylko mój mózg. W ten sposób zmieniasz sposób postrzegania zwodniczych komunikatów mózgu. 

W przypadku chęci ponownego sprawdzenia maili powiedz sobie: Mam ochotę ponownie sprawdzić, czy nie przyszedł jakiś nowy e-mail. Sprawdzanie wiadomości zmniejsza mój niepokój, że przegapię coś ważnego.

KROK 3 – ZMIEŃ PERSPEKTYWĘ

Teraz pora na przekierowanie uwagi na działanie lub proces myślowy, który jest korzystny i produktywny. Nie przejmuj się, jeśli fałszywe pragnienia, myśli, impulsy czy odczucia nie ustępują i wciąż próbują przyciągnąć twoją uwagę. Przypomnij sobie, że jest weekend i czas zrobić coś niezwiązanego z pracą – coś, co lubisz. Zrób coś, co cię zainteresuje i poprawi ci nastrój.

KROK 4 – PRZEWARTOŚCIUJ

W tym kroku starasz się zrozumieć, że te myśli, pragnienia i impulsy są po prostu zwodniczymi komunikatami wysyłanymi przez mózg. Nie tylko są fałszywe i bezwartościowe, ale sprawiają, że wpadasz w pętlę niezdrowych nawyków. Dlatego powinnaś ignorować te błędne komunikaty, zamiast poświęcać im uwagę i je utrwalać.

ZAPANUJ NAD SWOIM MÓZGIEM W PRAKTYCE

Brzmi prosto, prawda? Metoda jest bardzo prosta, ale wprowadzenie jej nie jest wcale takie łatwe. W książce „Zapanuj nad swoim mózgiem” znajdziesz opisane przypadki wielu osób, które wprowadziły z sukcesem tę metodę w życie. Dzielą się one swoimi wskazówkami, jak najlepiej wprowadzić tę metodę, na co uważać i jak radzić sobie z przeszkodami.

Dodatkowo w książce znajdują się ćwiczenia i taktyki, które ułatwią ci uporanie się z niezdrowymi nawykami, zwątpieniem w siebie i perfekcjonizmem.

Nie wystarczy jednak jednorazowo zastosować tę metodę. Żeby przeprogramować swój mózg na zdrowe zachowania, trzeba wprowadzić metodę 4 kroków…w nawyk. Najlepiej jest stosować ją jak najczęściej, żeby nauczyć mózg nowych, korzystniejszych reakcji.

Nagrodą za wytrwałość w stosowaniu tej metody jest nie tylko pozbycie się niszczących twoje zdrowie nawyków. Dzięki rozpoznaniu zwodniczych komunikatów wysyłanych przez mózg dotrzesz do swojego prawdziwego ja. Twoje prawdziwe ja jest tym, kim naprawdę jesteś – dobrą i bezwarunkowo kochaną osobą. Kimś, kto nie musi być idealny i nie musi skupiać się na innych, żeby zasłużyć na miłość, akceptację i uwielbienie. 

„ZAPANUJ NAD SWOIM MÓZGIEM” – KOMU POMOŻE KSIĄŻKA?

Książka „Zapanuj nad swoim mózgiem” i opisana w niej metoda szczególnie przyda się, jeśli masz tendencję do przejmowania się problemami, na które nie masz wpływu. Pomoże ci również, gdy tkwisz w miejscu lub panikujesz z powodu nieuzasadnionych obaw i lęków. 

Ta książka przyda się też, jeśli od dawna walczysz ze złymi nawykami lub innymi szkodliwymi zachowaniami, uciekając w ten sposób od codziennego stresu.

Najważniejsze, żebyś uświadomiła sobie, że twój mózg przekazuje fałszywe, destrukcyjne komunikaty, które wyzwalają szkodliwe wzorce i nawyki. Masz możliwość przekształcenia tych ścieżek w mózgu. Cztery kroki – nazwania komunikatu po imieniu, przeformułowania, zmiany perspektywy i przewartościowania pozwolą przełamać skojarzenia między niezdrowymi myślami i nawykami. Pozwoli ci to wprowadzić trwałe zmiany, nie tylko w twoim mózgu, ale też i życiu.

Pobierz darmowy rozdział książki „Zapanuj nad swoim mózgiem”:

Helion

Pin It on Pinterest

Share This