Tworzenie najlepszych ofert dla klientów nie należy do najprostszych zadań. Nie wystarczy mieć pomysł na produkt, bo trzeba jeszcze idealnie trafić w potrzeby danego klienta. Historia biznesu zna wiele przypadków, gdy produkt uważany przez firmę za genialny, okazywał się niewypałem, bo zupełnie nie wpisywał się w oczekiwania klientów.

Jest to spory problem, zwłaszcza na początku działalności, kiedy jeszcze dobrze nie znamy naszych klientów i trudno jest ustalić, czego tak naprawdę chcą. 

A w przypadku rozwiniętych biznesów przytłacza nas ilość informacji napływających od klientów i często mamy problem, by je uporządkować i wybrać właściwe. 

Jak więc tworzyć produkty i usługi, na których zależy klientom?

OD CZEGO ZACZĄĆ TWORZENIE NAJLEPSZYCH OFERT

Przy tworzeniu dobrej oferty warto skorzystać ze sprawdzonych narzędzi. Jedno z takich narzędzi znajdziesz w książce „Tworzenie najlepszych ofert”. Jest to kontynuacja bestsellera „Tworzenie modeli biznesowych”

Autorem obu książek jest Alexander Osterwalder. Jest on jednym z najbardziej wpływowych ekspertów w dziedzinie strategii i innowacji na świecie. Specjalizuje się w upraszczaniu procesu opracowywania strategii i przekształcaniu złożonych koncepcji w przyswajalne modele wizualne. Wraz z Yves Pigneur wymyślił Szablon Modelu Biznesowego (Business Model Canvas), Szablon Propozycji Wartości i Mapę Otoczenia – narzędzia, które są używane przez większość praktyków biznesu.

Książka „Tworzenie najlepszych ofert” dotyczy najważniejszej części twojego rozwiązania, czyli propozycji wartości. Propozycja wartości określa korzyści, jakich klient może oczekiwać od twojego produktu. To jedna z części modelu biznesowego, choć prawdopodobnie najważniejsza. 

Szablon propozycji wartości jest jednym z tych narzędzi, które możesz wykorzystać do projektowania i testowania ofert.

TWORZENIE NAJLEPSZYCH OFERT W 3 ETAPACH

Sednem tego, co autorzy nazywają szablonem propozycji wartości, jest trzyetapowy proces. 

Zaczynasz od stworzenia profilu klienta. Zawiera on informacje o segmencie klientów, których problem rozwiązujesz. Na tym etapie badasz i określasz, co robią klienci w danym segmencie, jakich wyników oczekują i jakie mają obawy. Następnie ustalasz, które z tych rzeczy są najważniejsze, żeby lepiej zrozumieć priorytety klientów. 

W drugim etapie tworzysz mapę wartości. Zawiera ona informacje o tym, jakie produkty i usługi oferujesz, w jaki sposób łagodzą one bolączki klienta i jak przynoszą mu korzyści.

Określasz też, które z twoich produktów pomagają klientom uniknąć tego, czego się obawiają. Wybierasz produkty lub usługi, które są najważniejsze dla klientów. 

Na koniec decydujesz się na propozycję wartości, która dobrze pasuje do tego, czego chcą klienci.

Cały proces sprowadza się więc do dobrego zrozumienia, czego chcą twoi klienci. Chodzi o zaoferowanie im tego, czego chcą najbardziej, za co również są gotowi zapłacić i co różni się od tego, co oferuje konkurencja. 

DLA KOGO JEST KSIĄŻKA „TWORZENIE NAJLEPSZYCH OFERT”

Narzędzia przedstawione w tej książce można zastosować zarówno w przypadku start-upów, jak i organizacji o ugruntowanej pozycji. 

Praktyczne ćwiczenia, ilustracje procesów i propozycje warsztatów pomogą ci od razu zastosować narzędzia z książki w codziennej pracy. W książce znajduje się też wiele ciekawych przykładów, jak inne firmy zastosowały te narzędzia w praktyce. Autorzy wykorzystali samą publikację książki jako studium przypadku.

Książka zawiera również dostęp online do dodatkowych materiałów. Dzięki temu możesz interaktywnie uzupełniać ćwiczenia, uczyć się od innych, pobrać listy kontrolne i pliki PDF.

Format książki jest bardzo praktyczny i wizualnie ciekawy. Mimo swojej długości jest dość szybka do przeczytania, ponieważ zawiera wiele ilustracji. Jeśli podobała ci się książka „Tworzenie modeli biznesowych”, spodoba ci się również „Tworzenie najlepszych ofert”. 

PODSUMOWANIE „TWORZENIE NAJLEPSZYCH OFERT”

Książka „Tworzenie najlepszych ofert” pokazuje, jak możesz wykorzystać szablon propozycji wartości, żeby zaprojektować i przetestować doskonałe oferty dla twoich klientów. Jest to ciągły proces, bo twoja oferta powinna stale dostosowywać się do potrzeb klienta, tak by była dla niego wciąż atrakcyjna.

Ta książka pomoże ci stworzyć wartościowe oferty oraz uniknąć marnowania czasu na nieskuteczne pomysły. Jest to obowiązkowa lektura dla każdego, kto próbuje stworzyć nowy produkt lub usługę, które klienci pragną i pokochają.

Tworzenie najlepszych ofert

Pin It on Pinterest

Share This