Ile razy w twojej karierze zdarzyło się, że twój szef przyszedł i powiedział, że chciałby skonsultować z tobą i całym zespołem zmiany, które zamierza wprowadzić? No cóż, domyślam się, że takie sytuacje możesz policzyć na palcach jednej ręki.

Badania przeprowadzone w polskich firmach pokazują, że aż 70% szefów woli podejmować ważne decyzje samodzielnie. W naszej polskiej rzeczywistości dominuje styl dyrektywny – szef sam podejmuje większość swoich decyzji.

Niestety takie podejście nie zawsze jest skuteczne. Trudne decyzje najczęściej dotyczą wprowadzenia znaczących zmian w firmie. Nie wystarczy ogłosić decyzji o zmianie – potrzeba ludzi do wdrożenia jej w życie. I właśnie w tym momencie zaczyna się problem.

Większość z nas niechętnie angażuje się we wprowadzanie zmian, jeśli wcześniej nie mieliśmy okazji do przedyskutowania sensu i szczegółów wprowadzanej zmiany.

Zdarzają się jednak też takie sytuacje, kiedy potrzebujemy od razu konkretnych wskazówek, żeby szybko wdrożyć zmianę w życie.

W zależności więc od sytuacji możemy być bardziej lub mniej zaangażowani w proces podejmowania decyzji w firmie.


JAK MATMA MOŻE POMÓC W PODEJMOWANIU WAŻNYCH DECYZJI?

Co więc zrobić, jeśli sama stoisz na czele zespołu i musisz podjąć decyzję, która oznacza spore zmiany? Jak wybrać najlepszą decyzję i jeszcze zaangażować zespół we wprowadzenie jej w życie?

Może cię zaskoczę, ale tym, co może ci pomóc w takiej sytuacji, jest…matematyka.

Istnieje pewien model przywództwa, który podpowiada, kiedy lepiej podjąć decyzję samodzielnie, a kiedy skonsultować ją z zespołem.

Mimo że narzędzie oparte jest na matematyce, to jest proste do zastosowania i nie wymaga żadnych skomplikowanych wyliczeń.


SZEFIE, ANGAŻUJ ZESPÓŁ – PODRĘCZNIK DLA LIDERA

Model, który ułatwi ci podejmowanie decyzji w pracy to Decision Making for Leaders. Narzędzie zostało stworzone przez profesora Victora H. Vrooma razem z naukowcami z Uniwersytetu Yale oraz menedżerami biznesu.
Szczegółowy opis modelu i przykłady jego praktycznego zastosowania znajdziesz w najnowszej książce Roberta Zycha “Szefie, angażuj zespół”.

Narzędzie Decision Making for Leaders oparte jest na kontinuum partycypacyjnym. Jest to model, który przedstawia 5 wzorców angażowania zespołów we wdrożenie zmian w pracy – od stylu dyrektywnego do stylu polegającego na całkowitym oddaniu decyzji zespołowi.

W zależności od sytuacji model ułatwia wybór najbardziej efektywnego sposobu działania.

Oczywiście, jak każdego narzędzia – trzeba się nauczyć, kiedy i jak je stosować. Cała procedura używania modelu decyzyjnego jest opisana w książce z rozłożeniem na czynniki pierwsze. Nauczysz się precyzować dobrze problem decyzyjny i określać, jaka decyzja będzie najefektywniejsza w danej sytuacji.

Z książki “Szefie, angażuj zespół” dowiesz się też, na jakie pułapki musisz uważać, stosując każdy z 5 stylów angażowania zespołu w decyzje. Autor wyjaśnia, jak używać model kontinuum partycypacyjnego w praktyce. Do każdego ze stylów dołączone są studia przypadków polskich firm, z którymi Robert Zych współpracował. Zdecydowanie ułatwia to zrozumienie i przyswojenie wiedzy o każdym ze stylów.

Decyzja, w jakim stopniu zaangażować zespół w podejmowanie trudnej decyzji zapada po przeanalizowaniu 11 czynników. Może się wydać, że jest ich dużo, ale większość z nich można bardzo szybko określić. W książce są podane pytania, które pomagają sprawnie określić wagę, każdego z czynników.

Pytania, model, style, algorytmy rozmów i inne wskazówki sprawiają, że książka staje się praktycznym podręcznikiem z ćwiczeniami. Nie zostajesz więc z samą teorią, ale dostajesz konkretne narzędzie i wskazówki, jak wprowadzić model decyzyjny do twojej codziennej pracy.

"Szefie, angażuj zespół"

DLACZEGO WARTO PRZECZYTAĆ “SZEFIE, ANGAŻUJ ZESPÓŁ”

Dla mnie największym atutem książki jest bogactwo przykładów zastosowania modelu w praktyce. Każdy rozdział zawiera co najmniej kilkanaście przykładów, case study, historii związanych ze wdrożeniem modelu w firmach.

Wszystkie przykłady pochodzą z doświadczeń polskich firm, co dla mnie jest bezcenne. Ciekawe jest też to, że autor opisał przykłady, kiedy dany styl angażowania pracowników został źle dobrany do sytuacji. W ten sposób możemy uczyć się z błędów innych managerów i lepiej zrozumieć, w jakich sytuacjach stosować poszczególne wzorce angażowania pracowników.

Jak wynika z podanych w książce przykładów i przeprowadzonych badań, stosowanie modelu zwiększy twoją efektywność, jako szefa zespołu.

Pomoże ci nie tylko w podejmowaniu decyzji, ale również zaangażowaniu zespołu w ich wdrażanie.


“Udowodniono, że postępowanie zgodnie z metodą Decision Making for Leaders daje 2,5 raza wyższe prawdopodobieństwo, że Twoje decyzje będą mądre i zespół zaangażuje się w ich wdrożenie, niż gdybyś działał odwrotnie do zaleceń modelu.”


“Szefie, angażuj zespół” Robert Zych

Świetnym dodatkiem jest zamieszczona na końcu książki ściąga. Ściąga zawiera wszystkie najważniejsze zagadnienia, zestaw pytań prowadzących cię krok po kroku po modelu decyzyjnym, algorytmy komunikowania decyzji oraz jej konsekwencji. Autor zachęca do wycięcia ściągi, ale myślę, że warto mieć w pracy pod ręką całą książkę.

Pytania zawarte w książce można też wykorzystać do audytu zespołu – możesz sprawdzić, czy twój zespół jest gotowy do samodzielnego podejmowania decyzji. Sprawdzisz tym samym, jak bardzo możesz liczyć na wsparcie zespołu przy wprowadzaniu zmian.

Jeśli jesteś doświadczonym managerem i lubisz samodzielnie podejmować decyzje, książka “Szefie, angażuj zespół” może zweryfikować twoje utarte przekonania. Na pewno znajdziesz odpowiedź na pytanie, co zrobić, żeby zespół chętniej wdrażał twoje pomysły w życie.

Dla osób mniej doświadczonych w kierowaniu zespołami poświęcony jest w książce osobny rozdział. Znajdziesz tam narzędzia i algorytmy ułatwiające komunikację z pracownikami.

Książka jest dostępna w twardej okładce w obwolucie, ma śnieżnobiały papier i wstążeczkę do zaznaczania stron – jest przepięknie wydana. Idealnie nadaje się na prezent dla ciebie lub… twojego szefa 😉


Pin It on Pinterest

Share This