Rozmowa kwalifikacyjna jest jedną z bardziej stresujących sytuacji w naszym życiu. Od powodzenia na rozmowie zależy czy awansujemy, polepszymy naszą sytuację finansową lub może nawet zmienimy nasze życie. Waga tego wydarzenia może przytłaczać i sprawiać, że zaczynamy się niepotrzebnie stresować. Oto 10 porad, jak zmniejszyć stres przed rozmową:
1. Weź kilka głębokich oddechów
Brzmi trochę banalnie, ale jest to najlepsza i najszybsza wskazówka, jaką możesz od razu zastosować, żeby zmniejszyć stres przed rozmową. Jest to o tyle dobra wskazówka, że możesz ją wykonać tuż przed spotkaniem – potrzebujesz tylko spokojnego miejsca, w którym możesz sobie pooddychać.
Wystarczy zrobić 5 -10 głębszych oddechów. Skup się na tym, żeby oddychać powoli – w ten sposób szybciej wrócisz do równowagi.
2. Zaakceptuj swoje emocje
To zupełnie normalne, że czujesz stres przed rozmową o pracę. Im bardziej zależy ci na pracy, tym bardziej się denerwujesz. Postaraj się zaakceptować te emocje. Spróbuj zamienić to, co czujesz w pozytywną energię – na przykład na podekscytowanie nową pracą. Ta energia wzmocni cię i zmobilizuje twój umysł do przejścia przez rozmowę z sukcesem.
3. Zakwestionuj swój niepokój
Jeśli widzisz, że trzęsą ci się ręce i zaczynasz się pocić, to znaczy, że mózg wysyła twojemu ciału sygnały alarmowe. Denerwujesz się, bo ta rozmowa ma dla ciebie znaczenie.
To ważny moment, ale jestem pewna, że uczestniczyłaś już nie raz w ważnej rozmowie (niekoniecznie o pracę) i poradziłaś sobie dobrze. Przypomnij sobie te sytuacje – denerwowałaś się, a skończyło się dobrze. Na pewno i tym razem poradzisz sobie, więc nie ma co się niepotrzebnie denerwować.
4. Spróbuj wyobrazić sobie siebie podczas rozmowy
Zobacz siebie w wyobraźni jak szybko i elokwentnie odpowiadasz na pytania. Twoi rozmówcy uśmiechają się do ciebie i z uznaniem kiwają głowami. Panuje miła atmosfera. Wyobraź sobie, jak wychodzisz ze spotkania i uśmiechasz się, bo świetnie sobie poradziłaś. Taka wizualizacja szybko uspokoi twój umysł i wzmocni twoją pewność siebie.
5. Wyobraź sobie swoje ulubione miejsca, w których czujesz się szczęśliwa
Pomyśl o miejscach z wakacji albo z dzieciństwa, w których czułaś się bezpieczna, zrelaksowana i szczęśliwa. Przypomnij sobie emocje, uczucia, które wtedy ci towarzyszyły. Jeśli masz dzieci, możesz przywołać obraz twojego dziecka, jak się śmieje – na pewno od razu rozbroi to twoje nerwy.
6. Bądź obserwatorem
Spójrz na siebie i na całą sytuację z boku. Obserwuj, jak się zachowujesz i co czujesz. Pozwól, żeby te emocje przez ciebie przepłynęły. Staraj się nie osądzać samej siebie.
Możesz też spojrzeć na to wydarzenie z perspektywy czasowej. Zapytaj sama siebie, jakie znaczenie będzie mieć dla ciebie to spotkanie za rok, 5 lub 10 lat?
7. Postaraj się dokładnie nazwać emocje, które czujesz
Podobno nasz mózg funkcjonuje tak, że zaraz po tym jak nazwiesz silne emocje, zaczynasz powracać do równowagi. Ta metoda świetnie się sprawdza przy bardzo silnych emocjach. Wypróbuj tę wskazówkę jeśli czujesz, że stres przed rozmową narasta. Spróbuj powiedzieć sama od siebie: czuję się zestresowana, czuję silny stres. Pamiętaj, tylko żeby się niepotrzebnie nie nakręcać. Nazwij uczucie i obserwuj, co się dzieje.
8. Pozytywne myśli
Na ten temat napisano już mnóstwo książek. Nie musisz ich wszystkich jednak czytać przed rozmową. Wystarczy, jak zaczniesz od powiedzenia do siebie – jestem świetna, oni muszą to tylko odkryć!
Zrób listę wszystkich twoich mocnych stron zawodowych, żeby te pozytywne stwierdzenia nie były puste. Łatwiej będzie innym uwierzyć w coś, co ma potwierdzenie w faktach.
9. Skup się na tym, co robisz w danej chwili
Ludzie mają straszną tendencję do wymyślania całych scenariuszy porażek, które nigdy się nie zdarzą. Zamiast wymyślania niestworzonych rzeczy skup się na chwili obecnej. Skup się na otaczającej cię rzeczywistości, a szybko się uspokoisz – przecież nic strasznego się nie dzieje.
10. Przećwicz rozmowę
Poproś przyjaciółkę, albo kogoś z rodziny, żeby przećwiczył z tobą rozmowę. To może być nawet świetna zabawa.
Jedna ważna wskazówka – od razu na początku tej zabawy poproś drugą osobę, żeby skupiła się na tym, co robisz dobrze. Ludzie mają okropny zwyczaj zwracania uwagi na to, co inni robią źle. A tu chodzi przecież o to, żeby wzmocnić cię i dodać ci pewności siebie.
Jeśli jednak nie chcesz lub nie masz możliwości zaangażowania innych osób do pomocy, to zawsze możesz sama przećwiczyć rozmowę przed lustrem. Każdy sposób jest dobry, bo chodzi o praktykę. Przećwicz po kilka razy wszystkie odpowiedzi, na których się zacinasz.
JAK ZMNIEJSZYĆ STRES PRZED ROZMOWĄ
To są sprawdzone techniki i na pewno któraś z powyższych wskazówek zadziała na ciebie.
Jeśli jednak z jakichś powodów zaczniesz się denerwować w trakcie rozmowy, to nie przejmuj się za bardzo. Niektórzy managerowie sądzą, że jeśli się denerwujesz, to znaczy, że bardzo ci zależy na pracy w tej firmie. Postaraj się więc zamienić nerwy na entuzjazm i podekscytowanie nowymi możliwościami.
Pamiętaj, że jeśli zostałaś zaproszona na rozmowę, to oznacza, że masz coś, czego firma potrzebuje. Zbuduj wokół tego swoją pewność siebie. Nie zapomnij o uśmiechu – uśmiech automatycznie nastawi wszystkich twoich rozmówców pozytywnie do ciebie.