Wartości w pracy to najważniejsze zasady przewodnie, które pomagają ci ustalić priorytety w karierze. Są bardzo osobiste i określają, co jest dla ciebie celowe i znaczące. Chociaż wartości mogą się zmieniać w zależności od okoliczności życiowych, ogólnie uważa się, że są trwałe i stanowią kompas do wyznaczania celów i podejmowania decyzji.
Kiedy wybierasz prace spełniające twoje podstawowe potrzeby psychologiczne, motywy i wartości, bardziej zanurzasz się w swojej pracy. To z kolei pozwala ci na doświadczenie większej skuteczności w działaniu i przekłada się na odczuwanie większej satysfakcji z pracy.
Istnieje bezpośredni związek między osobistymi wartościami a satysfakcją z pracy. Jednym z głównych powodów, dla których możesz być nieszczęśliwa w swojej pracy, jest to, że Twoja praca stoi w konflikcie z wartościami. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że nasze niezadowolenie wynika z takiego niewłaściwego dopasowania – mamy tylko ogólne wrażenie, że coś jest nie tak.
Jeśli więc stoisz przed ważną decyzją zawodową, zatrzymaj się na chwilę i zastanów nad najważniejszymi wartościami w pracy.
CZYM SĄ WARTOŚCI W PRACY
Wartości są twoimi przekonaniami na temat tego, co jest ważne lub pożądane. Kiedy twoje wartości są zgodne z tym, jak żyjesz i pracujesz, odczuwasz większą satysfakcję i pewność siebie.
Jednym z kluczy do poczucia zaangażowania w pracy jest dostosowanie własnych wartości do wartości organizacji, zespołu i bezpośredniego menedżera.
Interesującą rzeczą w wartościach jest to, że nawet jeśli nigdy wcześniej ich świadomie nie rozważałaś, twoje wartości są nadal nieodłączną częścią ciebie. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że istnieją, dopóki nie wydarzy się coś, co podważa lub zagraża ich wartościom.
Poświęć więc chwilę czasu na zastanowienie się, co jest dla Ciebie naprawdę ważne i co dokładnie Cię motywuje. To pomoże Ci być lepiej przygotowaną i odporną na testowanie Twoich wartości.
Życie lub praca w sposób sprzeczny z twoimi wartościami może prowadzić do niezadowolenia, zniechęcenia i wypalenia. Masz więc dobry powód, aby określić swoje wartości i starać się dopasować do nich swoją pracę.
WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE WARTOŚCI W PRACY
Wszyscy mamy zarówno wartości wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Wartości wewnętrzne mają związek z faktycznymi zadaniami związanymi z wykonywaniem określonego zawodu lub pracy. Są to niematerialne nagrody, które utrzymują motywację i zaangażowanie w pracy. W skrócie wartości wewnętrzne sprawiają, że budzisz się rano i nie możesz się doczekać pracy, bez względu na pogodę.
Przykładem wewnętrznych wartości może być niezależność, docenienie lub pomaganie innym.
Wartości zewnętrzne są to namacalne nagrody lub warunki, które znajdziesz w pracy. Innymi słowy, odnoszą się one raczej do tego, co dostajesz z pracy, niż do tego, co w nią wkładasz. Przykładem zewnętrznych wartości są wysokie zarobki, zagraniczne podróże służbowe lub elastyczny czas pracy.
JAK MOŻESZ OKREŚLIĆ SWOJE WARTOŚCI W PRACY
Aby określić swoje podstawowe wartości, musisz zastanowić się na tym, co Cię motywuje. Każdego z nas motywuje coś innego, szczególnie w miejscu pracy.
Warto przemyśleć swoje wartości już na wczesnym etapie kariery. Brak świadomości, co jest dla ciebie najważniejsze w pracy, może utrudniać twój rozwój zawodowy. Jeśli nie znasz swoich wartości, narażasz się na ryzyko nietrafionych wyborów zawodowych i częste zmiany pracy.
Najłatwiej określić swoje wartości poprzez zrobienie listy rzeczy, które są dla ciebie ważne w pracy. Po wybraniu 5-10 najważniejszych wartości, wystarczy ułożyć je w kolejności ich znaczenia dla ciebie.
DLACZEGO WARTOŚCI SĄ TAKIE WAŻNE
Twoje wartości są głównymi zasadami, które są dla Ciebie najważniejsze w sposobie pracy. Korzystasz z tych głęboko zakorzenionych zasad przy wyborze między dobrymi a złymi sposobami pracy. Te z kolei pomagają w podejmowaniu ważnych decyzji i wyborów zawodowych. Najlepsze wybory zawodowe to te, które pasują do twoich wartości.
Wartości są bezpośrednio związane z poczuciem satysfakcji z pracy. Dlatego warto poświęcić chwilę na zastanowienie się nad wyborem pracy, która będzie odzwierciedlać twoje wartości.
Jeśli twoje cele będą zgodne z twoimi podstawowymi wartościami, myśl o nich wywoła pozytywne uczucia. Gdy poczujesz się dobrze w swojej pracy, będziesz w stanie osiągnąć znacznie większą motywację, sukces i szczęście.
INNE RZECZY WAŻNE W PRACY
Na koniec ważna rzecz, o której warto pamiętać, zwłaszcza jeśli stoisz przed podjęciem ważnej decyzji zawodowej. Chociaż twoje wartości odgrywają istotną rolę w wyborze kariery, nie powinnaś rozpatrywać ich w oderwaniu od innych ważnych rzeczy. Musisz także spojrzeć na inne cechy, takie jak, twój typ osobowości, zainteresowania i predyspozycje.