Co wpływa na twoją wartość podczas rozmowy o pracę? Jak wycenić własną wartość podczas rozmów z przyszłym pracodawcą? Jeśli zastanawiasz się jak odpowiedzieć na te pytania, to w tym artykule znajdziesz pomocne wskazówki.

Właściwie to odpowiedz na pytanie o to, co wpływa na twoją wartość podczas rozmowy o pracę można sprowadzić do dwóch słów:

Wyniki i kompetencje

Niektórzy mówią: tyle jesteś wart, ile twój ostatni sukces lub twoje ostatnie dzieło. Brzmi to trochę brutalnie, ale tą zasadę też można odnaleźć podczas rozmów o pracę. Pracodawcę zawsze najbardziej interesuje twoje ostatnie stanowisko i to, jak sobie na nim radziłaś. Dlatego największe wrażenie zrobią twoje aktualne osiągnięcia. Nie martw się jednak, jeśli z jakiś powodów tych sukcesów brakowało w twojej ostatniej pracy. Każdy twój sukces, każde twoje osiągnięcie będzie dowodem na to, że posiadasz kompetencje i wiesz jak je użyć.

Zrób listę swoich wszystkich sukcesów i wybierz te, które bezpośrednio łączą się ze stanowiskiem lub potrzebami firmy. Do każdego osiągnięcia przygotuj w kilku zdaniach: opis sytuacji – jaki był problem i twoją rolę w rozwiązaniu tego problemu. Największe wrażenie robią zawsze opisy sytuacji, w których pokonałaś jakieś trudności lub stworzyłaś coś od zera. Postaraj się pokazać, jak wykorzystałaś swoje silne strony lub umiejętności. Jeśli skupisz się na faktach, to twoi rozmówcy nie odniosą wrażenia, że się przechwalasz. Bardzo dobrze działają w takich sytuacjach wszelkie liczby, procenty, rezultaty jakościowe. Jeśli możesz, to użyj tych wskaźników podczas opowiadania o swoich sukcesach.

Przygotuj się do rozmowy o wynagrodzeniu

Zanim zaczniesz wyceniać własne umiejętności i sukcesy zrób dobre rozeznanie.

Przede wszystkim sprawdź, jaka jest średnia wysokość wynagrodzenia na podobnym stanowisku w firmach w danym rejonie. Zajrzyj na strony z informacjami o wynagrodzeniach: pracuj.pl lub wynagrodzenia.pl. Jeśli masz taką możliwość, to sprawdź również raporty płacowe firm, które zajmują się rekrutacją i selekcją pracowników (Hays, Sedlak & Sedlak). Znając liczby czy widełki będzie ci łatwiej sprecyzować swoje oczekiwania.

Możesz też zrobić własne badania poprzez networking. Spróbuj znaleźć osoby zajmujące podobne stanowisko do twojego. Oczywiście nie chodzi o to, żeby wypytywać obce osoby ile zarabiają. Spróbuj tylko zorientować się, jaki mają zakres obowiązków. Jeśli robisz dużo innych dodatkowych rzeczy, to prawdopodobnie twoja wartość na rynku będzie wyższa.

Świetną okazją do porozmawiania na temat obowiązków i zadań na stanowisku są spotkania branżowe, targi pracy, różnego rodzaju konferencje. To też świetna okazja, żeby zorientować się, czy specjaliści z podobnymi do twoich kwalifikacjami są również poszukiwani w innych branżach cze sektorach.

Ustal też minimalne wynagrodzenie, które jesteś w stanie przyjąć. Dokładnie oblicz, ile potrzebujesz na pokrycie twoich miesięcznych wydatków. Ustal poniżej jakiej kwoty nie zgodzisz się na pracę. Weź pod uwagę, że nie w każdej firmie wynagrodzenie wzrasta po okresie próbnym. Podwyżki są z reguły raz w roku i to zazwyczaj na poziomie zaledwie kilku procent.

6 rzeczy wpływających na twoją wartość podczas rozmowy

Co wpływa na twoją wartość podczas rozmowy o pracę?

Poniżej znajdziesz sześć rzeczy, które najbardziej wpływają na twoją wartość w oczach pracodawcy:

  • Dobrze przygotowane CV, w którym znajdują się opisy twoich sukcesów zawodowych. Wszystkie informacje w CV powinny wiązać się bezpośrednio z oczekiwaniami i potrzebami pracodawcy. Budowanie pozycji negocjacyjnej zaczynasz własnie od momentu wysłania swojego CV do firmy.
  • Twoje kompetencje poparte przykładami. Zastanów się, które z twoich kwalifikacji są wyjątkowe? Czy firmie będzie łatwo znaleźć inną osobę o porównywalnych do twoich kompetencjach? Jeśli posiadasz jakieś rzadkie umiejętności, koniecznie przygotuj sobie przykłady pokazujące jak wykorzystujesz je w praktyce.
  • Twoje osiągnięcia na poprzednich stanowiskach. Im większe masz doświadczenie i im większy był zakres zadań, które realizowałaś, tym masz wyższą wartość na rynku. Liczą się lata przepracowane w danym zawodzie lub na danym stanowisku.
  • Umiejętne zaprezentowanie twoich sukcesów, osiągnięć podczas rozmowy o pracę. Musisz przekonać rozmówców, że twoje umiejętności, doświadczenie, silne strony idealnie wpasowują się w ich potrzeby. Postaraj się opowiedzieć o swoich atutach w kontekście korzyści jakie możesz przynieść firmie.
  • Ważna jest też pozycja rynkowa twoich poprzednich pracodawców. Jest to kolejny argument za tym, żeby zawsze pozytywnie wyrażać się o byłym pracodawcy.
  • Musisz też pokazać szczere zainteresowanie pracą na tym konkretnym stanowisku dla tej właśnie firmy – twoi rozmówcy muszą otrzymać jasny przekaz, dlaczego chcesz pracować dla tej firmy.

Co jeszcze może wpłynąć na twoją wartość?

Są też inne czynniki, które mogą wpłynąć na to, jak pracodawca oceni twoją wartość:

  • Liczba osób, która podlegała ci na poprzednim stanowisku. Tutaj brane są pod uwagę nie tylko osoby, które podlegały ci bezpośrednio, ale również pośrednio (np. zarządzałaś ich zadaniami podczas pracy nad projektem).
  • Ważne są też wszelkie referencje, rekomendacje osób, które pracowały z tobą i są w stanie podzielić się pozytywną opinią o twojej pracy. Jeśli to możliwe, zadbaj, żeby te informacje dotarły do osób, które podejmują decyzje o zatrudnieniu. Rekomendacje i referencje możesz umieścić na swoich profilach LinkedIn, Goldenline lub na blogu czy stronie, którą prowadzisz.
  • Wskazanie bezpośredniego przełożonego i jego pozycja w firmie. Jeśli podlegałaś bezpośrednio pod jakąś ważną rolę w strukturze dużej firmy (prezes, dyrektor dużego regionu), to lepiej cię to pozycjonuje podczas rozmów.
  • Twoje wykształcenie ma znaczenie, zwłaszcza jeśli ukończyłaś prestiżową uczelnię lub ukończyłaś ją z wyróżnieniem. Również ważne są wszelkie zdobyte certyfikaty, dyplomy, ukończone szkolenia prowadzone przez renomowane firmy.

Im bardziej te wszystkie rzeczy pokrywają się z wymaganiami stanowiska i potrzebami firmy, tym większa szansa na wynegocjowanie wyższego wynagrodzenia.

Pamiętaj też, że to, co mówisz podczas rozmowy stanowi tylko 10% twojej komunikacji. Pozostałe 90% komunikacji to mowa ciała, ton głosu, twój strój, twoja postawa. Te drobiazgi też wpływają na twoją pozycję negocjacyjną. Dlatego tak ważne jest, żebyś była pewna swoich atutów. Musisz wierzyć w swoją wartość i nie bać się tego pokazać.

Czy dodałabyś coś jeszcze do tej listy? A może masz pytanie związane z tym tematem? – jeśli tak, wpisz w komentarzu.

Share This