Wiem, jak rozmowa z szefem o awansie może być stresująca. Dlatego przygotowałam dla ciebie 9 pytań, które musisz sobie zadać zanim zapytasz o awans. Te pytania pomogą Ci lepiej się przygotować do rozmowy z szefem. Dzięki odpowiedziom nabierzesz też pewności siebie i wiary, że jesteś gotowa na nowe wyzwanie.

 

1. Czego chcę?

Wbrew pozorom niektórym osobom nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie. Musisz dokładnie zastanowić się jakie są Twoje potrzeby i oczekiwania związane z nowym stanowiskiem. Czy chcesz awansować, żeby się rozwijać, zdobyć nowe umiejętności lub doświadczenie? Czy może chodzi o to, że potrzebujesz mocnego dowodu na to, że firma docenia Twoją ciężką pracę?

A może po prostu jest to dla Ciebie jedyna droga, żeby zacząć więcej zarabiać? Jeśli tak jest, to pamiętaj, że żadne wynagrodzenie nie będzie wystarczające, gdy znajdziesz się na stanowisku, na którym nie będziesz lubić swojej pracy.

Jakakolwiek będzie Twoja odpowiedz na te pytania, spróbuj bardziej podrążyć ten temat. Zastanów się, dlaczego tak naprawdę chcesz awansować?

Chodzi o to, żebyś znalazła silną motywację do zrobienia pierwszego kroku. Zapytanie o awans i później objęcie nowego stanowiska, będzie wymagać od ciebie wyjścia ze strefy komfortu. Dlatego musisz znaleźć silny argument, który pozwoli ci utrzymać motywację i iść do przodu.

2. Czy w ostatnim czasie przekroczyłam oczekiwania mojego szefa?

Awans nigdy nie jest tylko rezultatem ciężkiej pracy i długiego stażu. Musisz pokazać, że masz wiedzę, umiejętności i doświadczenie wykraczające poza twoje aktualne stanowisko.

Przypomnij sobie wszystkie sytuacje, kiedy zrobiłaś zadanie i widziałaś, że rezultat końcowy przeszedł oczekiwania twoje i szefa. To wcale nie musi być coś wielkiego. Wystarczy nawet małe zadanie, z którym sobie świetnie poradziłaś. Nawet taki mały sukces będzie dla ciebie i twojego szefa świetną wskazówką, że obecne stanowisko powoli przestaje ci wystarczać.

3. Czy zdarzyła się jakaś trudna sytuacja w pracy, z którą sobie poradziłam?

Kto z nas nie zmierza się z problemami w pracy? Chyba nie ma takiej osoby. Codziennie jest jakaś sytuacja, którą trzeba rozwiązać, żeby nie powstał większy problem. Wypisz sobie takie sytuacje z ostatnich dni i podaj jak rozwiązałaś problem. Co działało, a co nie sprawdziło się?

Przy okazji zastanów się, czy były takie sytuacje, w których poradziłaś sobie gorzej. Co sprawiło ci największą trudność i dlaczego?

4. Czy robię jakieś zadania, które wykraczają poza moje standardowe obowiązki?

Zakres obowiązków, które dostajemy w pierwszym dniu pracy często się zmienia po jakimś czasie. Zazwyczaj robi się to w prawie niezauważalny sposób. Pojawia się pilna potrzeba zrobienia jakiegoś zadania, zgłaszasz się na ochotnika lub zostajesz wybrana… I zanim się obejrzysz zadania te na stałe lądują na twoim biurku. Dlatego dobrze jest co parę miesięcy robić szybkie podsumowanie tego, czym się zajmujesz. Jeżeli jest coś, co wykracza poza twoje ustalone wcześniej obowiązki i z czym radzisz sobie świetnie, to będzie to dobrym argumentem w rozmowie o twoim awansie.

5. Które z moich zadań ma największy wpływ na rozwój działu lub sukces firmy?

Zrób listę wszystkich zadań i rzeczy, którymi zajmujesz się w pracy. Przy każdym punkcie zastanów się, jak to zadanie przekłada się na wyniki działu. Czy któreś z tych zadań ma szczególne znaczenie? Które z zadań ma najmniejsze znaczenie? Czy jest jakieś zadanie, które nie możesz przestać robić, bo dział przestałby dobrze funkcjonować?

Pamiętaj, że tylko około 20% z tego, co robimy przekłada się na widoczne rezultaty czy zyski firmy. Te 20% oznacza, że na twojej liście są maksymalnie 3 najważniejsze zadania. Z tych 3 zadań jedno jest szczególnie ważne – spróbuj je określić. Koniecznie sprawdź przy najbliższej okazji, czy twój szef też tak uważa.

6. Czy pomagam i wspieram inne osoby z mojego zespołu? Jakie są moje relacje z kolegami?

Twoje relacje w pracy mają wyjątkowe znaczenie. Badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa pokazały, że ludzie, którzy mają dobre relacje z osobami z którymi pracują są bardziej zaangażowane i zadowolone z pracy. Jeśli często pomagasz innym osobom w dziale, to prawdopodobnie posiadasz wiedzę i potrafisz się nią dzielić. Takie sytuacje mogą być potwierdzeniem, że jesteś ekspertem w tym, co robisz.

7. Czy są zadania, które wykonuję szybciej i lepiej od innych? Co w pracy sprawia mi szczególną łatwość?

Odpowiedz na to pytanie może wcale nie być taka łatwa. Dlaczego? Bardzo często sami nie dostrzegamy tego, w czym jesteśmy najlepsi. Po prostu przychodzi to nam tak łatwo i automatycznie, że nawet tego nie zauważamy. Pewne zadania, czynności czy zachowania przychodzą nam znacznie łatwiej niż innym, są niemal naturalne i nie poświęcamy im większej uwagi, bo nie musimy. To mogą być umiejętności, o których nawet nie pomyślałabyś: np. umiejętność wyszukiwania wartościowych danych, umiejętność inicjowania nowych zadań czy projektów – inni zastanawiają się pół roku, czy zrobić pierwszy krok, a ty go robisz zaraz po tym jak wpadniesz na nowy pomysł.

Poproś 3 bliskie osoby, żeby powiedziały ci jakie masz naturalne umiejętności, w czym świetnie sobie radzisz. Może jest coś, czego ci zazdroszczą, bo zrobienie tych rzeczy przychodzi ci z wielką łatwością? Koniecznie zapytaj też zaufane koleżanki z pracy, jakie według nich masz silne strony. Nie oceniaj odpowiedzi, nie zaprzeczaj – słuchaj uważnie i daj sobie czas, żeby zastanowić się, czy rzeczywiście tak jest.

8. Czy rozwijam swoją wiedzę, uczę się nowych rzeczy, interesuję się nowościami, zmianami związanymi z branżą, dziedziną związaną z moją pracą?

Znam wiele osób, które uważały się za ekspertów w swojej dziedzinie i których kariera przestała się rozwijać własnie w momencie, kiedy wydawało im się, że wiedzą już wszystko (albo prawie wszystko). Niestety mamy takie czasy, że zmiany następują częściej niż kiedyś. Zmieniają się przepisy, technologia i pojawiają się zupełnie nowe rozwiązania. Dlatego, żeby utrzymać pozycję eksperta musisz być na bieżąco z nowościami w branży, w której pracujesz.

Wiem, jak trudno jest śledzić nowości i wydarzenia branżowe przy wielu obowiązkach. Jednak wcale nie musi to zajmować dużo czasu. Wystarczy jak raz w tygodniu zajrzysz na portal branżowy, zapiszesz się na webinar, przeczytasz artykuł związany z twoją pracą. Naprawdę wystarczy poświęcić parę minut. Jeśli znajdziesz coś ciekawego, to podziel się tym z kolegami w zespole. W ten sposób możesz szybko wyrobić sobie opinię eksperta.

9. Jakich umiejętności mi brakuje?

Jestem zwolennikiem teorii, że w pracy trzeba skupiać się na tym, co robimy najlepiej – wykorzystywać nasze silne strony i nasze wyjątkowe umiejętności. To jest najlepszy i sprawdzony sposób, żeby uzyskać szybkie efekty. Znacznie łatwiej jest przekroczyć oczekiwania, jeśli świetnie nam idzie.

Jednak jeśli chcesz powalczyć o lepsze stanowisko, to nie da się ominąć rozmowy o umiejętnościach, które brakują ci, żeby objąć nowe stanowisko. Zastanów się, jakie umiejętności będą kluczowe na stanowisku, na którym chciałabyś pracować? Jakie możesz zrobić kroki, żeby zdobyć te umiejętności w najbliższym czasie? Ile mniej więcej czasu potrzebujesz, żeby je zdobyć? Jaki jest najszybszy sposób, żeby uzupełnić brakującą wiedzę, doświadczenie? Czy będzie możliwe ich zdobycie na obecnym stanowisku? Czy znasz kogoś, kto mógłby ci pomóc, od kogo mogłabyś się nauczyć tych umiejętności?

Mam nadzieję, że te 9 pytań pomoże ci przygotować się do rozmowy z szefem na temat Twojego awansu.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia, żeby zrobić kolejny krok w karierze, zapraszam cię na darmowy kurs – Awans w 7 krokach!

Sprawdź szczegóły tutaj:

awans-w-7-krokach_kurs

 

Share This